نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

آخرین وضعیت سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی

آخرین وضعیت سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی

با گذشت ۲ ماه ، تاکسی‌های اینترنتی، تلفنی، بین شهری و سرویس مدارس از اختصاص نیافتن سهمیه‌ها گلایه‌مندند.

به گزارش تجارت‌نیوز، درحالی که حدود دوماه از آغاز سهمیه‌بندی دوباره بنزین در کشور می‌گذرد، هنوز برخی رانندگان تاکسی‌های تلفنی، تاکسی‌های اینترنتی و سرویس‌های مدارس، سهمیه یا یارانه ریالی دریافت نکردند و این موضوع باعث انتقاد شدید و به وجود آمدن مشکل معیشتی برای آنان شده است.

دقایق ابتدایی روز جمعه ۲۴ آبان امسال بود که سهمیه‌بندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز در کشور آغاز شد. واقعه‌ای که آقای رئیس جمهور صبح جمعه متوجه آغاز سهمیه‌بندی شده بود.

قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای هزار و ۵۰۰ و بنزین آزاد سه هزار تومان اعلام شد. سهمیه تاکسی‌های بنزینی ۴۰۰ لیتر در ماه و تاکسی‌های دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر در ماه تعیین شد.

در آن زمان مسئولان به رانندگان تاکسی‌های دیگر نیز اطمینان خاطر دادند که سهمیه متناسب برای آنان اختصاص می‌یابد و شرکت ملی پخش فراورده‌‌‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد برای مسافربرهای بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ سی) مشروط بر آن که نرخ های خود را از مقادیر مصوب، به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت.

برای تامین سوخت خودروهای مسافربر خطی و بین شهری، آژانس‌های مسافربری و آموزشگاه های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذ شده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.رانندگان تاکسی های درون شهری که ظاهرا مشکل خاصی در این زمینه ندارند و سهمیه اعلامی برای آنان واریز می‌شود. سهمیه بنزین تاکسی‌های دوگانه‌سوز از ابتدای آذرماه به ۲۵۰ لیتر افزایش یافت.

تعیین سهمیه برای تاکسی‌های تلفنی، اینترنتی و بین شهری

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران ۲۷ آبان ماه در اطلاعیه شماره ۵ خود اعلام کرد: مطابق بسته مصوب سهمیه بنزین برای ناوگان آژانس شهری (تاکسی تلفنی) برای آن دسته از خودروهایی که تاکنون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان شهرداری‌های کشور سامان‌دهی شده‌اند، به میزان ۲۰۰ لیتر برای خودروهای تک‌سوز و ۱۲۰ لیتر برای خودروهای دوگانه‌سوز، طی دو ماه آینده در پایان هر ماه به صورت اعتباری و پس از معرفی کارت، در کارت بانکی رانندگان شارژ می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه همچنین سهمیه بنزین تاکسی‌های بین شهری بنزینی، ۷۵۰ لیتر در ماه و دوگانه سوز، ۴۵۰ لیتر در ماه اعلام شد. همچنین اعلام شد برای تاکسی‌های اینترنتی پرداخت مابه التفاوت اعتباری در کارت بانکی در پیمایش بیش از ۲۰۰ کیلومتر انجام می‌گیرد.

بر اساس این اطلاعیه، برای سرویس مدارس، ادارت کل آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و مدارس موظف شدند همه اطلاعات را در سامانه سپند ثبت‌نام کنند و سهمیه این خودروها در قالب اعتبار و براساس پیمایش انجام شده در پایان ماه، در کارت اعتباری ذینفعان شارژ شود.

یک راننده تاکسی تلفنی درباره اختصاص سهمیه بنزین به تاکسی‌های تلفنی اظهار کرد: مدت زمان زیادی است که مدیر شرکت مدارک لازم را ارسال کرده است، اما هنوز سهمیه بنزین به تاکسی‌های تلفنی تعلق نگرفته و هیچ خبری نیست.

دانشور افزود: بر اساس اطلاعی که از دیگر تاکسی‌های تلفنی دارم، هیچ کدام از آن‌ها نیز تاکنون سهمیه‌ای دریافت نکرده‌اند.

رئیس اتحادیه خودروی سواری کرایه یکی از کلان شهرها نیز در این باره گفت: در روزهای ابتدایی سهمیه‌بندی بنزین اعلام شد ماهانه ۲۰۰ لیتر بنزین به تاکسی‌های تلفنی اختصاص می‌یابد؛ اما متاسفانه با وجود گذشت حدود دوماه از آغاز این طرح، این اتفاق نیفتاده است.

محمودیان افزود: تاکنون به رانندگان آژانس‌های تحت پوشش اتحادیه خودروی سواری کرایه تحت نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت یک لیتر بنزین یا یک ریال اعتبار اختصاص داده نشده است.

وی ادامه داد: مدام امروز و فردا می‌کنند و بهانه‌های جالبی را مطرح می‌کنند. یک روز می‌گویند فرمت اطلاعات ارسالی اشتباه است، یک روز دیگر می گویند کد ملی رانندگان باید توسط ثبت احوال تایید شود، یک روز می‌گویند پلاک‌های ماشین باید به تایید ناجا برسد و …، هر روز بهانه‌ای مطرح می‌کنند.

رئیس اتحادیه خودروی سواری کرایه تصریح کرد: واقعا آژان‌ها رو به ورشکستگی هستند؛ زیرا با این شرایط رانندگان یکی پس از دیگری می‌روند.

انتقاد رانندگان سرویس مدارس

برخی از رانندگان سرویس مدارس نیز از اختصاص نیافتن سهمیه بنزین به آنان، انتقاد کردند. یکی از آنان گفت: فقط تعداد اندکی از رانندگان سرویس مدارس که برای دریافت سهمیه ثبت نام کرده‌اند، موفق به دریافت سهمیه سوخت شده‌اند.

تاکسی‌های اینترنتی گرفتار دریافت مابه التفاوت

راننده یکی از تاکسی های اینترنتی هم در گفت و گو با خراسان اظهار کرد: ظاهرا مقرر شده به تاکسی های اینترنتی، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، برای خودروهای بنزینی ۷ لیتر و دوگانه سوز ۴٫۲ لیتر مابه التفاوت اعتباری در کارت بانکی رانندگان شارژ شود که باوجود ثبت نام، تاکنون هنوز موفق به دریافت آن نشده ام.

وی افزود: البته بعضی از رانندگان تاکسی های اینترنتی، این اعتبار را دریافت کرده، اما بیشتر رانندگان موفق به دریافت آن نشده اند.

اختصاص سهمیه به رانندگان بین شهری

یک راننده تاکسی بین شهری نیز در این باره به خراسان گفت: سهمیه بنزین ماهانه ۷۵۰ لیتر برای تاکسی های بین شهری بنزین سوز کافی نیست؛ به ویژه در این هوای سرد که اول صبح باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خودرو گرم شود و وقتی هم مسافر سوار می شود، تا قبل حرکت باید خودرو روشن باشد.

عطائیان افزود: با سهمیه ۷۵۰ لیتری فقط امکان انجام ۱۵ سرویس در مسیر بجنورد-مشهد و برعکس را دارم؛ در حالی که قبلا ۱۹-۲۰ سرویس انجام می‌دادم و این سهمیه کفایت نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *