نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

آیا بعد از نفت نوبت منفی شدن قیمت گاز می‌شود؟

به نظر می رسد بازیگران بزرگ بازار گاز طبیعی در آستانه دچار شدن به سرنوشت مشابه بازار نفت هستند که در آن جنگ برای تصاحب سهم بیشتر و افت تقاضا بر اثر قرنطینه، باعث بهم خوردن توازن میان عرضه و تقاضا و منفی شدن ماه گذشته قیمت نفت آمریکا شد.

به گزارش ایسنا، قیمت نفت تحت تاثیر آغاز بهبود تدریجی تقاضا پس از کاهش محدودیتهای قرنطینه مقابله با شیوع ویروس کرونا در اقتصادهای بزرگ جهان و آغاز اجرای کاهش تولید گروه اوپک پلاس، شرکتهای نفتی  بین‌المللی، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا و سایر تولیدکنندگان، بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. با این حال این صنعت هنوز از محدوده خطر خارج نشده است.

در حالی که بسیاری از فعالان و ناظران بازار نفت اکنون بر این باورند که منفی شدن قیمت نفت به این زودی بعید است اتفاق بیافتد اما کمیسیون تجارت معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC) به کارگزاران، بازارهای بورس و مراکز ترخیص کالا درباره احتمال وقوع چنین رویدادی هشدار داده است.

بازارهای گاز طبیعی در معرض ریسک طی کردن مسیر مشابه بازارهای نفت قرار دارند.

قطر که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان است، تحت تاثیر تقاضای ضعیف و اشباع مخازن ممکن است بزودی ناچار شود تولیدش را کاهش دهد در غیر این صورت با کاهش قیمتها روبرو خواهد شد و در موقعیتی گرفتار می‌شود که باید برای سهم بازار با تولیدکنندگانی نظیر استرالیا، آمریکا، روسیه و نروژ مبارزه کند.

پیشنهاد باخت-باخت

هر کدام از این دو حالت، پیشنهاد باخت-باخت برای قطر است اما گزینه دوم برای بازار  LNG به خصوص صادرکنندگان آمریکایی مخاطرات بیشتری خواهد داشت.

قطر صادرات LNG به شمال غربی اروپا را در فوریه پس از این آغاز کرد که پاندمی ویروس کرونا اکثر بازارهای آسیایی را فراگرفت و تقاضای آنها را فلج کرد. با این حال مدت زیادی طول نکشید که اروپا نیز با این بحران سلامتی روبرو شد و تقاضای این منطقه در آوریل به شدت کاهش یافت. این تولیدکننده منطقه خلیج فارس ناچار شده است محموله های LNG مازاد نیاز خود را در مخازنی نگهداری کند که شرکت قطر پترولیوم در پایانه واردات زیبروگ بلژیک دارد.

اما درست مانند صنعت نفت، مخازن LNG هم به سرعت پر شده اند و در حال حاضر ۱۷ ابرنفتکش LNG در سواحل این امیرنشین متوقف مانده اند که برای این وقت از سال غیرمعمول به نظر می رسد. بعلاوه نگهداری LNG در مخازن گرانتر است و بنابراین گزینه کوتاه مدتی نسبت به ذخیره کردن نفت خام محسوب می‌شود.

هزینه های تولید LNG قطر به خصوص در تاسیسات راس لفان بسیار اندک است و ممکن است این کشور وسوسه شود با کاهش قیمتها، بازار را جذب کند. اما چنین مانوری رکود بازار را طولانیتر خواهد کرد و همان طور که در قضیه عربستان سعودی و روسیه مشاهده شد، اقدام کوته بینانه ای خواهد بود. کاهش تولید هم به همان اندازه برای قطر که مجبور شد صادراتش را در مارس به دلیل فروپاشی قیمتها نسبت به فوریه کمتر کند، دشوار خواهد بود. قطر به همراه استرالیا و آمریکا که دو غول دیگر بازار LNG هستند، نرخ استفاده حدود ۱۰۰ درصدی را در طول این اوضاع دشوار حفظ کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قطر در ژانویه سال ۲۰۱۹ با هدف متمرکز شدن روی بازار جهانی LNG از عضویت اوپک خارج شد و اگرچه عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) است اما این سازمان مانند اوپک در تعیین سیاست تولید نقش ندارد و معمولا ترجیح می دهد دخالت مستقیم نداشته باشد. اما حتی کاهش چشمگیر تولید در مقطع فعلی ممکن است قیمتهای گاز طبیعی را در آینده نزدیک نجات ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *