نوشته شده در تاریخ ۲ Comments

آیا سهمیه بنزین خانوار به عدالت نزدیک تر است ؟

سهمیه بندی بنزین

 توزیع عادلانه یارانه انرژی

با یک حساب سر انگشتی اگر شما تعداد بیشتری خودرو داشته باشید سهم بیشتری از یارانه انرژی در ایران می برید. این موضوع در مورد شما اگر املاک بیشتری هم داشته باشید صدق میکند. نظام یارانه در ایران به جای آنکه  بر مبنای عدالت باشد و کسی که کمتر برخوردار است بیشتر دریافت کند دقیقا وارونه عمل میکند. به نحوی که شما اگر دارا تر باشید امکان استفاده بیشتری از یارانه برایتان فراهم است . در حال حاضر سهمیه بنزین یارانه ای براساس هر خودرو داده می‌شود و خانوارهای فاقد خودرو که بیش از ۵۰% خانوارهای کشور را شامل میشوند، هیچ بهره ای از یارانه انرژی در بخش بنزین ندارند.

طرح جدید مجلس چیست ؟

این موضوع مبنای شکل گیری طرحی است که اکنون در نوبت اعلام وصول در  مجلس  یازدهم است. بر مبنای این طرح نظام سهمیه‌بندی تغییر می‌کند و سهمیه بنزین به جای خودرو به خانواده‌ها تخصیص پیدا می کند. به این شکل که به هر فرد ایرانی از یارانه انرژی سهمی تعلق می‌گیرد، در ابتدا سهمیه بنزین به کارت سرپرست خانواده واریز می شود. اگر این فرد از سهمیه خود استفاده نکرد سهمیه در انتهای ماه به دولت باز می گردد –یا میزانی از سهمیه که به استفاده نشده است- و دولت از محل درآمد صادراتی بنزین کارت بانکی سرپرستان خانواده را شارژ می‌کند تا آن‌ها کالای ایرانی بخرند.

مزایای طرح توزیع عادلانه یارانه بنزین

معضل جدی کشورمان یارانه های انرژی است . در این بخش دقیقا برعکس عمل می شود و افراد برخوردار، بیشتر از آن بهره مند می شوند. به تعبیری، هرم یارانه ها برعکس روی زمین قرار گرفته است.با اجرای این طرح این نظام به حالت تعادل میرسد . همه مردم ایران میتوانند از یارانه انرژی بهره مند شوند و فرقی بین دارا و فقیر نیست . براساس این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقیمانده از طریق سامانه های بانکی، قابل واگذاری به دیگران خواهد بود یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش باز می گردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ خواهد شد تا بتواند کالای ایرانی خرید نماید که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود.

با این روش  اولا نقدینگی اضافه ای وارد اقتصاد کشور نمیشود. ثانیا افرادی که دارای چند خودرو هستند، سوخت اضافه برای خودرو های مازاد خود را از بازار آزاد تهیه میکنند.

بورس بنزین : فاز تکمیلی طرح اصلاح سهمیه بندی بنزین

با ایجاد بورس انرژی هر فرد ایرانی میتواند سهم ماهانه خود از یارانه انرژی را در بورس انرژی عرضه نماید.با بهره گیری از این ساز و کار همه افراد میتوانند مازاد سهمیه خود را به صورت یک دارایی معامله کنند. از این طریق اولا مصرف کشور کاملا شفاف و قاعده مند میشود و از سوی دیگر گردش مالی به سمت قشر کمتر برخوردار خواهد بود . با این روش هرم یارانه ها به صورت صحیح شکل میگیرد.

طرح جدید سهمیه بندی بنزین

نتایج طرح جدید سهمیه بندی بنزین بر اساس کد ملی

انتظار می رود با تصویب و اجرای طرح مبتنی بر تخصیص سهمیه بنزین به هر خانوار به ازای هر کدملی، کاهش آثار تورمی در دهکهای پایین تر رخ دهد . کاهش فاصله طبقاتی و ضریب جینی در اقتصاد ملی از نتایج مهم طرح “سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار” خواهد بود.

«ایران با پرداخت ۶۹ میلیارد دلار یارانه انرژی، رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان را دارد. از این میزان، ۲۶.۶ میلیارد دلار به یارانه فرآورده‌های نفتی اختصاص داشته و گاز طبیعی با ۲۶ میلیارد دلار و سپس برق با ۱۶.۶ میلیارد دلار یارانه، در رده‌های بعدی قرار دارند.» به این طریق میتوان بخش بزرگی از یارانه انرژی در کشور را هدفمند کرد به نحوی که به هدف واقعی سیستم یارانه یعنی حمایت از قشر آسیب پذیر نزدیک شویم .

۲ thoughts on “آیا سهمیه بنزین خانوار به عدالت نزدیک تر است ؟

  1. منابع طبیعی مال همه مردم ایران چه دارا چه ندار مثل اینه که به بچه ای که از اول کار کرده و زحمت کشیده وپول درآورده ارث ندیم و بگیم داره خودش باید انصراف بده مگر اینکه دستش تو جیب بقیه مردم بوده باشد
    من سالهاست پیاده رفتو آمد میکنم وهیچ پولی از جایی داده نمیشود
    بعضی سرپرست خانوارها ظالم هستن

    1. به زودی در این طرح به هر شماره ملی سهمیه خاص خودش داده میشه و اینطوری این مشکلات بر طرف میشه . در ضمن اگر خود سپرست هستید میتونید در خواست بدید که یارانه تون به خودتون داده بشه و تحت سرپرستی کسی نباشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *