نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

بحران در اقتصاد جهان بر اثر شیوع کرونا/ بی.بی.سی: بازار نفت، سهام و تکنولوژی در آستانه یک افت بی‌سابقه

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 2b47753623b5a9514eebb33031b58d41.jpg است

شفقنا‌ آینده- از زمان آغاز اخبار شیوع ویروس کرونا در جهان همگان بر این باور بودند که این بیماری عمومی ممکن است تاثیرات اقتصادی حادی داشته باشد. در این زمینه، البته، پیش‌بینی کارشناسان ناظر بر جایگاه چین در اقتصاد و تجارت بین‌الملل بود. به عبارت بهتر کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که شیوع بیماری کووید-۱۹ در وهله اول به اقتصاد چین و به تبع آن به اقتصاد تمام دنیا شوک سنگینی وارد خواهد آورد. اما مقالات و تحلیل‌های رسانه‌ای در روزهای اخیر حاکی از این موضوع هستند که به رغم تمام پیش‌بینی‌ها، اما، کارشناسان توقع پیامدهایی چنین سنگین برای اقتصاد جهانی را نداشته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از بی.بی.سی؛ جایگاه و بزرگی اقتصاد چین و نقش آن در اقتصاد جهان موجب شده که تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان بسیار بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه باشد. چنان که به ادعای شرکت کاپیتال اکونومیکس لندن، هزینه شیوع کرونا بر اقتصاد جهان، تنها و تنها در سه ماه اول امسال بالغ بر ۲۸۰ میلیارد دلار خواهد بود؛ که کمی بیشتر از بودجه سالانه اتحادیه اروپا است، یا بیشتر از درآمد سالانه شرکت‌های‌ مایکروسافت و اپل. این مثال‌ها خود بهترین شاهد برای اثبات بزرگی و شدت شوک وارده بر اقتصاد جهان می‌تواند باشد. نکته خطرناک‌تر اما این که به باور کارشناسان اقتصادی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازارهای سهام دنیا حتی بدتر و ویران‌کننده‌تر نیز خواهد بود، چنان که در هفته‌های اخیر طلیعه افت و رکودی سنگین را در این بازارها دیده‌ایم و حتی گفته شده که این ویروس باعث شده بدترین هفته بازارهای سهام جهان پس از بحران مالی ۲۰۰۸ رقم بخورد.

از نظر اقتصاددانان دلیل اصلی افت و رکود بازارهای سهام نگرانی سرمایه‌گذاران بوده. نگرانی‌هایی که باعث اصلی آن از نگاه کارشناسان، گزارش‌ها‌ی رسانه‌ای درباره موارد بیشتر ابتلا به ویروس کرونا در خارج از چین، به ویژه در ایتالیا بوده است. این مسایل باعث شده‌اند در نگاه سرمایه‌گذاران تبعات شیوع این بیماری و تاثیراتش بر اقتصاد جهان بزرگتر از تصورات و پیش‌بینی‌های اولیه قلمداد شود و این بدبینی  خطر رکود و بحران اقتصادی را جلوه بیشتری بدهد. به این دلیل سرمایه‌گذارانی که نگران تاثیرات منفی شیوع کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی بودند، سرمایه‌های خود را بیرون کشیده یا ساکن بگذارند و این نیز موجب شده بازارهای سهام نقاط مختلف جهان بدترین هفته خود را پشت سر بگذارند، که در هولناکی آن همین بس که در دوازده سال اخیر، یعنی درست از پایان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به این سو، رکودی چنین سنگین در بازارهای مالی دنیا دیده نشده بود.

رسانه‌های اقتصادی مثال‌های متعددی درباره رکود بازارهای مالی ارائه می‌دهند. مثلا گفته شده که در هفته گذشته شاخص داو جونز در بازار سهام آمریکا بزرگترین رقم افت روزانه را تجربه کرده. ارقامی که گفته می‌شود بزرگترین رقم افت روزانه در طول تاریخ بوده است. مثل بازارهای سهام اروپا، که آنان نیز با افت بزرگی مواجه شدند، تا جایی که به گزارش بی.بی.سی شاخص بهای سهام بورس لندن با افتی ۳ درصدی روبرو شد و بازارهای تقریبا مشابه آلمان و فرانسه نیز در همین حد و حدود افت را تجربه کردند.

بازارهای آسیا نیز در هفته گذشته از افت در امام نماندند و مثلا شاخص نیکی ژاپن در چند روز متوالی شاهد افت و کاهش ارزش خود بود. مثل دیگر بازارهای مهم آسیایی که آنان نیز چنین شرایطی را تجربه کردند، و تقریبا در تمام آن‌ها چشم‌آنداز آینده بسیار تیره و تار به نظر می‌رسید. هشدارهای چند کمپانی بزرگ جهانی نیز مبنی بر این‌که رکود و قرنطینه اقتصاد چین ممکن است باعث اخلال در تامین نیازهای  اولیه تولیدی‌شان شود و از دیگر سو ممکن است کاهش تقاضای مشتریان را به وجود آورد، اوضاع را وخیم‌تر جلوه داده است.

در این زمینه مثال‌ها پرشمارند. مثلا هفته گذشته سخنگویان دو کمپانی بین‌المللی بزرگ تکنولوژی، یعنی اپل و مایکروسافت اعلام کردند فعالیت‌شان تحت‌الشعاع چالش‌های شیوع کرونا قرار گرفته است. این ادعاها می‌تواند درست در راستای پیش‌بینی‌های  بانک گولدمن‌ساکس باشد، که تخمین زده بود شیوع ویروس کرونا رشد شرکت‌های آمریکایی و سود اقتصادی این شرکت‌ها را در سال ۲۰۲۰ از بین خواهد برد.

شرکت‌های هوایی و توریستی و بازارهای نفت و انرژی دیگر کمپانی‌هایی هستند که کرونا اوضاع نامناسبی را برایشان به وجود اورده است. این‌که همزمان با افت ارزش سهام شرکت‌ها و کشورهای مختلف شاهد کاهش محسوس و ملموس قیمت نفت نیز هستیم (که با افتی ۱۴ درصدی از سال ۲۰۱۱ به این سو بیشترین کاهش را تجربه کرده) نشان از اوضاع نامساعد اقتصاد دنیا دارد، که همه و همه در اثر شیوع ویروس کرونا بوده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *