نوشته شده در تاریخ ۲ Comments

برنامه 25 ساله ایران و چین در بخش انرژی

برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین

برنامه 25 ساله ایران و چین این روزها مهمترین بحث فضای مجازی است. عده ای این برنامه و توافق را خیانت بار و مایه ذلت ایران دانسته اند و عده ای هم آن را سند افتخار میدانند.بررسی این سند به دور از احساسات و افکار سیاسی لازمه استفاده صحیح از آن است . در سلسله مقالاتی سعی خواهیم کرد این سند را از منظر محور اساسی آن یعنی انرژی بررسی کنیم .

انرژی محور اصلی برنامه ایران و چین

سند راهبردی همکاری ایران و چین بر محور اساسی انرژی بنا شده است . هدف این سند را میتوان به وضوح تامین امنیت انرژی چین دانست . انتقال نفت خام و گاز ایران از طریق کریدور پاکستان به غرب چین مقدور میشود.با این انتقال چین میتواند بدون نگرانی از مشکلات حمل دریایی به منابع عظیم انرژی خاورمیانه متصل شود. چین این منابع را برای دوره جدید تسلط خود بر جهان نیاز دارد. این منابع برای افزایش تولید در بخش پالایش نفت و گاز ،به منظور تامین انرژی در فصل سرما و همچنین تولید محصولات پتروشیمی چین حیاتی هستند. با تکیه بر این منابع و اطمینان از تامین آنها چین میتواند برنامه دقیقی برای دوره 25 ساله پیش رو داشته باشد .

احیا راه ابربشم برای تجارت چین

چین با استفاده از سند های همکاری دوجانبه و منطقه ای با عنوان کریدور های اقتصادی به دنبال ایجاد شبکه همکاری است. چین با ایجاد کریدور های اقتصادی قصد دارد دسترسی خود به بازار های جهان را تسهیل کند و دقیقا از همین کریدور ها نیاز خود به مواد اولیه را نیز تامین کند. در خصوص سند همکاری با ایران مهمترین کریدور اقتصادی ،کریدور پاکستان است . کریدور پاکستان در سه مسیر شمالی ،شرقی  و غربی در حال توسعه است. چین در پاکستان با ایجاد راههای مواصلاتی با کیفیت ،خطوط راه آهن و خطوط لوله به دنبال تسهیل دسترسی خود به سواحل اقیانوس هند در گوادر است. چین این کار را از طریق کریدور هند ،میانمار بنگلادش نیز انجام داده است . با این روش جاده ابریشم برای تجارت کالای چینی احیا میشود.

کریدور اقتصادی چین پاکستان

نقش ایران در شکل گیری مثلث قدرت برای ابرقدرت شرقی

چین با شکل دهی به مثلث قدرت شامل پول ،داده و انرژی به دنبال تثبیت قدرت جهانی خود است.ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و منابع عظیم انرژی و مواد اولیه معدنی یکی از مهمترین مهره های چین در شطرنج قدرت است. با ارتباط محکم و مطمئن با ایران چین میتواند از نظر تامین منابع انرژی و مواد اولیه آسوده شود.همچنین چین با تکمیل زیر ساخت های ارتباطی شامل بنادر ،راه آهن و جاده ها در ایران میتواند از بازاررسانی و حمل و نقل کالا های تولیدی چین به بازارهای جهانی مطمئن شود.علاوه بر این نیروی انسانی متخصص ایران و ارزانی این نیروی کار میتواند موقعیت راهبردی ایران را تقویت کند.

راه ابریشم جدید چین

تکیه چین بر مزیت ها و ضعف های ایران در برنامه 25 ساله همکاری

بند های  برنامه 25 ساله ایران و چین به وضوح نشان میدهد که چینی ها مطالعه دقیقی بر مزیت های ایران داشته اند و محور های برنامه هم دقیقا بر این محورهاست و هر بخشی که مزیت بالاتری داشته ایم در سند نیز پررنگ تر است . مانند بخش انرژی شامل منابع نفت و گزا و تولید انرژی های تجدید پذیر و مصحولات مرتبط با آن .ضعف های ایران شامل بیکاری ،تورم ،اقتصاد ضعیف،تحریم ها و فقر نیز مورد توجه و تاکید چین در این سند بوده است. فناوری اطلاعات و روند های آن مانند هوش مصنوعی، مراکز داده و فناوری های نسل جدید ارتباطی و اطلاعاتی هم مورد توجه بوده است که نیازمند بررسی دقیق است.

برنامه 25 ساله ایران و چین فرصت یا تهدید ؟

بحث های اخیر در موضوع این برنامه به دو دسته فرصت  و تهدید تقسیم شده است . اما آنچه باید دقت شود هر توافق نامه ای معایب و مزایایش در روش اجرا و مجریان آن مشخص میشود. نکته اساسی این است که ما توافق نامه و برنامه های توسعه ای مشابه کم نداشته ایم . اما هیچ کدام از این برنامه ها و توافق ها و قراردادها نتوانسته است از سد دولت های غیر متخصص و ناکارآمد ایران عبور کنند. به صورت ذاتی و در شرایط فعلی جهان ایران نیازمند حمایت از سوی یک ابرقدرت است و باید بتوانیم خودمان را حفظ کنیم . اگرچه این موضوع تاسف برانگیز و مایه شرمساری است اما بین بد و بدتر باید یکی را انتخاب کرد.

در نوشته های بعدی بخش های مرتبط با انرژی این سند را بررسی دقیق خواهیم کرد.

۲ thoughts on “برنامه 25 ساله ایران و چین در بخش انرژی

  1. اینهمه بلا سر مردم ایران به بهانه انرژی هسته ای آوردید که آخر سر کشور را درسته تحویل چینی ها بدهید…

    1. سلام. دقیقا نمیدونیم طرف مقابل شما چه کسی است که نویسنده مقاله رو با اونها جمع بستید. اما موضوع هسته ای موضع بسیار گسترده ای است که نباید فقط اون رو در حوزه انرژی محدود کرد. بررسی اتفاقات اون حوزه کار بسیار خاص و طولانی و تخصصی هست.به هر حال ما سعی میکنیم در یونش تحلیل کنیم و نظرات تحلیلی رو هم بشنویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *