نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

تصویب طرح نصب دستگاه GPS روی خودروهای عمومی در شورای اقتصاد/LPG برای مصرف سوخت خودرو نیست

وزیر نفت با اشاره به تصویب طرح نصب دستگاه GPS روی خودروهای عمومی برای بررسی پیمایش آنها در شورای اقتصاد گفت: هم‌اکنون براساس پیمایش بارنامه صادر می‌شود، اما براساس طرح جدید، کیلومتر محاسبه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه وزیر نفت شامگاه سه‌شنبه (۱۵ بهمن‌ماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، به تشریح روند کنونی فعالیت‌های صنعت نفت در بخش‌های مختلف پرداخت و گفت: با راه‌اندازی تاسیسات جمع‌آوری گازهای همراه نفت طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس که ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه را داراست، ۳.۴ میلیون تن خوراک پتروشیمی تولید می‌شود و شاهد تحول عظیمی در توسعه صنعت پتروشیمی در استان خوزستان و به‌ویژه منطقه گچساران خواهیم بود.

*استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر

وی با اشاره به اجرای عمده فعالیت‌های توسعه‌ای در توسعه پارس جنوبی و غرب کارون طی سال‌های اخیر با اتکا به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، گفت: طرح‌های گازرسانی و بعضی از طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت مانند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نیز با بهره‌مندی از ظرفیت‌های این ماده قانونی اجرایی شده است. طرح دیگری نیز برای توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش حجم بار و تعداد مسافر با همکاری راه‌آهن در دستور کار است.

*اختلاف ۳۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در فصل تابستان و زمستان

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ثبت رکورد جدید مصرف گاز در زمستان امسال گفت: در اوایل بهمن‌ماه مصرف روزانه گاز در بخش خانگی از ۶۰۰ میلیون متر مکعب فراتر رفت. من جسارت به مردم نمی‌کنم، اما مصرف گاز در کشور زیاد است و میانگین فاصله مصرف بین تابستان و زمستان حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب اختلاف دارد.

زنگنه با بیان اینکه آیین‌نامه مبحث ۱۹ تقریبا به درستی اجرا نمی‌شود و طرح‌هایی مانند تنظیم موتورخانه‌ها آنطور که باید پاسخگو نبوده است و البته پیگیری آن با جدیت ادامه دارد، یادآور شد: در مجموع به‌طور معمول در مدیریت کارهای چندانضباطی در کشور دچار مشکل می‌شویم.

*اگر قیمت بنزین تغییر نمی‌کرد، بی‌شک باید واردکننده می‌شدیم

زنگنه با اشاره به اینکه آخرین رقم میانگین مصرف روزانه بنزین کشور ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر است، افزود: پول حاصل از صادرات بنزین به حساب هدفمندی واریز می‌شود و مبلغی به وزارت نفت تعلق نمی‌گیرد مگر همان ۱۴.۵ درصدی که اگر از آن به ما بدهند.

وی با بیان اینکه در صادرات بنزین مشکلی نداریم و به خوبی هم صادر می‌شود، گفت: البته اصل بر این بوده که نخست ذخایر داخلی را پر کنیم تا کشور دچار کمبود نشود، این اقدام برای گازوئیل، بنزین و ال‌پی‌جی هم انجام می‌شود.

*مصرف بنزین حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش یافته است

وزیر نفت درباره اینکه آیا سهمیه‌بندی بنزین به وضع صادرات آن کمک کرد، اظهار کرد: بله. مصرف بنزین کل کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش یافت، البته نمی‌توان گفت که تا ابد این روند کاهش باقی می‌ماند، زیرا پس از مدتی دوباره مردم به قیمت عادت می‌کنند و مصرف افزایش می‌یابد؛ افت اولیه مصرف بنزین مانند یک شوک ابتدایی است و امکان دارد دوباره افزایش یابد.

زنگنه ادامه داد: به هر حال این سهمیه‌بندی سبب کاهش مصرف و در عین حال به تعویق افتادن تراز منفی برای چند سال شد، زیرا اگر قیمت بنزین تغییر داده نمی‌شد بی‌شک در سال ۱۴۰۰ باید بنزین وارد می‌کردیم، اما اکنون ایران بزرگترین صادرکننده بنزین میان کشورهای عضو اوپک است.

*خودرو در ایران عمر استفاده ندارد

وی اظهار کرد: ریشه مشکل مصرف سوخت را تنها نباید در پالایشگاه‌ها جست‌وجو کرد، بلکه بخش عمده آن را باید در سامانه حمل‌ونقل و کارخانه‌های ساخت خودرو دید، این دو عامل باید با هم لحاظ شود، همچنین نباید با هر استانداردی خودرو تولید شود، تولید خودرو در کشور عمر ندارد؛ انسان عمر دارد اما خودرو در ایران عمر ندارد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه بنزین یورو ۴ یا بنزین یورو ۵ تأثیری در بحث مصرف سوخت خودرو ندارد و تأثیر آن در آلودگی هواست، اظهار کرد: سالانه چند خودرو در کشور ساخته می‌شود که به ازای  هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵ تا ۶ لیتر سوخت مصرف کند؟ سرانجام این موضوع باید استانداردسازی و اجباری شود، استانداردسازی مصرف سوخت در خودروهای نیمه‌سنگین، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها باید اجرا شود.

وی در پاسخ به اینکه در بحث آلودگی هوا مشکل از کیفیت بنزین است یا خودرو گفت: کیفیت بنزین و گازوئیل توزیعی در شهرهای بزرگ کیفیت مناسب دارد که این را سازمان محیط زیست هم بارها اذعان و اعلام کرده است و یه‌تازگی هم آقای کلانتری اعلام کرده است اگر سوختی که سال ۹۲ در کشور توزیع می‌شد هم اکنون تداوم داشت دیگر هیچکدام از شهرها قابل زندگی کردن نبود.

زنگنه با اشاره به اینکه گازرسانی به نیروگاه‌ها و خانه‌ها هم حرکت بزرگی برای کمک به بهبود کیفیت هواست، تصریح کرد: اما هر شهری دارای ظرفیت خود پالایندگی است و نمی‌شود در یک شهر معادل ده‌ها میلیون خودرو داشته باشیم؛ گفته می‌شود موتورهای کاربراتوری چند برابر خودروی سمند آلودگی ایجاد می‌کنند، بنابراین تهران ظرفیت خود پالایندگی این همه خودرو را ندارد که به آن این حجم از آلودگی تزریق شود. باید خودروها و موتورسیکلت‌ها را استانداردسازی کنیم، بنده در این باره بر استفاده از گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) که اقتصادی است و تأثیر بسیاری هم بر کاهش آلایندگی دارد، تاکید دارم.

وزیر نفت گفت: در تهران و شهرهای بزرگ قدری هم آلاینده‌های ساکن داریم که باید با آن برخورد شود.

*تغییری در طرح سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا سهیمه‌بندی بنزین قرار است تغییری کند و سهمیه به جای خودرو به شخص تعلق گیرد یا اینکه آیا برای عید نیز سهمیه‌ای برای سفرهای نوروزی اعلام می‌شود، گفت: ما پیشنهادی برای تغییر سهمیه‌بندی در دست نداریم، تصمیم‌گیری برای مواردی که در برنامه‌ریزی اولیه سهمیه‌بندی در نظر گرفته نشده است، از سوی کارگروهی متشکل از وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، انجام می‌شود؛ برای نمونه قرار شد برای تاکسی‌های اینترنتی سهمیه در نظر گرفته شود که انجام شد، اما اکنون دستور کار جدیدی وجود ندارد.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا طبق قانون برنامه ششم توسعه و قانون‌های متعدد دیگر، فروش نفت به پالایشگاه‌های داخلی در بورس انرژی انجام نمی‌شود، افزود: چنین قانونی وجود ندارد.

*توزیع روزانه ۶ هزار تن LPG در کشور

وزیر نفت درباره مصرف گاز مایع (ال‌پی‌جی) در کشور گفت: هم‌اکنون بعضی از خودروها از ال‌پی‌جی به‌صورت غیراستاندارد به عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

زنگنه تصریح کرد: چندی پیش بحث‌هایی مبنی بر کمبود ال‌پی‌جی مطرح شده بود، اما باید یادآور شد که مقدار توزیع این سوخت کم نشده است و همه ال‌پی‌جی تولیدی، داخل کشور توزیع می‌شود؛ بخش زیادی از کپسول‌های ال‌پی‌جی در خودروها با کیت‌های غیراستاندارد به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود زیرا نسبت به بنزین ارزانتر است.

وی ادامه داد: ال‌پی‌جی تولیدی در کشور برای مصرف سوخت خودرو نیست، بلکه باید برای پخت‌وپز خانوارهای فاقد گاز طبیعی که ۲ میلیون هم بیشتر نیستند، مصرف شود. بر این اساس مصرف ماهانه این خانوارها ۶ هزار تن خواهد بود، در حالی که ما روزانه ۶ هزار تن ال‌پی‌جی در کل کشور توزیع می‌کنیم.

زنگنه در پاسخ به اینکه آیا به سمت افزایش مصرف ال‌پی جی گام بر نمی‌داریم، ادامه داد: به نظر بنده سوخت طبیعی بومی ما گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) است که استفاده از آن به نفع اقتصاد ملی ماست.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه طرح پتروپالایشی ابلاغ شده است، اظهار کرد: شرایط این طرح اعلام شده است از این رو متقاضیان می‌توانند تا ۱۷ اسفندماه تقاضای خود را به صورت کتبی اعلام کنند و تا آخر اردیبهشت سال آینده هم پیشنهاد خود را با فرمت اعلام شده ارائه دهند.

وزیر نفت ادامه داد: ما طی ۶۰ روز تقاضاهای ارائه شده را بررسی می‌کنیم، عامل محدودکننده ما توانایی صندوق توسعه ملی است، باید دید این صندوق چه مقدار توانایی تنفس خوراک برای پرداخت دلاری دارد، حال طبق آیین‌نامه باید در هیئت امنای صندوق هم تصویب شود.

زنگنه گفت: ساخت این طرح‌ها از منابع مردم خواهد بود، اما پس از تکمیل دوران ساخت، قانون‌گذار اعلام کرده است که براساس پولی که سرمایه‌گذاری می‌شود، هزینه خوراک از سرمایه‌گذار گرفته نشود، بنابراین از محل منابع صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا واحدهای پتروپالایشی با ظرفیت‌های داخلی ساخته می‌شود یا خیر، تصریح کرد: هم‌اکنون شما با مراجعه به هر کارخانه‌ای می‌بینید برای تهیه تجهیزات از شما ارز می‌خواهند زیرا مواد اولیه ندارند بنابراین به دلیل مشکلات ارزی با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند، از این‌رو باید برای به سرانجام رساندن چنین طرح‌هایی شامل تامین مواد اولیه و تهیه قطعات یدکی مورد نیازشان، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ارز به آنها ارائه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *