نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

جایگزینی بنزین یورو ۵ در پاکستان برای مقابله با آلودگی هوا

جایگزینی بنزین یورو ۵ در پاکستان برای مقابله با آلودگی هوا

اسلام‌آباد – ایرنا – آلودگی هوا در سال‌های اخیر به عنوان یک چالش ملی در پاکستان، سبب شده تا دولت عمران خان احیای صنعت تولید انرژی‌های پاک را در دستورکار خود قرار دهد، اما تداوم استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت مانند بنزین یورو-۲ در این کشور با هشدار جدی «عمران‌خان» نخست وزیر به پالایشگاهها برای اصلاح این روند و همچنین اولویت واردات بنزین یورو-۵ در برنامه‌های دولت روبه رو شده است.

به گفته دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور تغییرات اقلیمی، این کشور در وضعیت فعلی ۷۰ درصد بنزین و ۴۰ درصد نیاز به گازوئیل را از بیرون تامین می‌کند در عین حال تولید سوخت‌های بی‌کیفیت یا واردات این نوع از فرآورده‌های نفتی به آلودگی هوا در شهرهای مختلف پاکستان اضافه کرد تا جایی که سازمان‌های بین المللی نسبت به پیامدهای خطرناک شرایط ناسالم هوا به دولت عمران‌خان هشدار دادند.

شهرهای پاکستان از جمله لاهور و کراچی اواخر پاییز و فصل زمستان سال گذشته بیشترین آلایندگی را تجربه کردند. نخست وزیر پاکستان نیز با ابراز ناخرسندی نسبت به عملکرد نهادهای این کشور برای مقابله با آلودگی و توجه به وضعیت مردم، گفت: واردات بنزین با کیفیت، تسریع فرآیند درختکاری و برقی کردن ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری سه راهکار موثر برای جلوگیری از آلایندگی و پاک شدن شهرها از آلودگی خواهد بود که دولت پاکستان سیاست جدیدی را در این خصوص تنظیم و به اجرا خواهد گذاشت.

براساس گزارش روز چهارشنبه رسانه‌های پاکستان، عمران خان در راستای عمل به وعده‌های خود برای مقابله با آلودگی پس از اجرای طرح افزایش پوشش سبز اکنون دستور واردات و تولید بنزین با استاندارد و کیفیت یورو ۵ اتحادیه اروپا را صادر کرد.

وی روز گذشته در نشست اعضای کابینه دولت پاکستان با جایگزین کردن کیفیت بنزین و گازوئیل از یورو-۲ به یورو-۵ موافقت کرد، موضوعی که رسانه‌های پاکستانی آن را تصمیم تاریخی تعبیر کرده و گفتند: استفاده از بنزین و گازوئیل یورو-۵ به ترتیب از ۱۱ مردادماه (اول اوت) و بهمن ماه امسال (ژانویه ۲۰۲۱) در سراسر پاکستان آغاز خواهد شد.

عمران‌خان سال گذشته به پالایشگاه‌های نفتی در پاکستان هشدار داده بود که دولت درحال نهایی ساختن برنامه سه ساله‌ای برای انتقال کیفیت بنزین از یورو-۲ به یورو-۴ و ۵ است و در صورتی که نهادهای مربوطه طی این مدت کیفیت بنزین را بهبود ندهند، دولت اقدام به تعطیلی آن ها خواهد کرد.

رسانه‌های پاکستان با اشاره به پیشرفت کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران در تولید سوخت‌های با کیفیت گفتند: ایران پس از تولید بنزین یورو-۵ اکنون در حال صعود پله‌های پیشرفت به سوی تولید بنزین یورو-۶ است اما شرکت‌های پاکستانی فقط به تولید بنزین یورو-۲ بسنده می‌کنند.

کارشناسان پاکستانی با ابراز نگرانی جدی نسبت به افزایش آلایندگی هوای این کشور که استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت و کارخانه‌های دودزا را دو عامل اصلی این پدیده می‌دانند، از دولت می‌خواهند تا برای جلوگیری از بحرانی شدن بیشتر اوضاع و شیوع بیماری‌های خطرناک هر چه زودتر اقدامات ضربتی برای مقابله با آلودگی انجام دهد.

نخست‌وزیر پاکستان اواسط شهریور ۹۷ در راستای عمل به وعده‌های انتخاباتی حزب سیاسی خود (حزب تحریک انصاف) عملیات کاشت ۱۰ میلیارد اصله درخت با هدف مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیمی از جمله کاهش آلودگی را در این کشور آغاز کرد.

دولت عمران‌خان اردیبهشت ماه امسال در مرحله جدید گسترش پوشش سبز در پاکستان، ابتکار «نگهبان سبز» را نیز کلید زد تا در ابتدا ۶۵۰ هزار نیروی کاری جوان به صورت روزمزد به کارزار مزرعه‌سازی و توسعه فضای سبز کشور ملحق شده و از این راه امرار معاش هم داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *