نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

درآمد ۸۴۰ میلیارد تومانی با جمع‌آوری بخارات بنزین

درآمد ۸۴۰ میلیارد تومانی با جمع‌آوری بخارات بنزین

​​​​​​​تهران- ایرنا- اجرای طرح کهاب (جمع آوری بخارات بنزین) که در جلسه یکشنبه هیات وزیران اصلاح آن به تصویب رسید، علاوه بر حفظ محیط زیست، در آمد ۷۰۰ میلیارد تومانی از این محل عاید کشور خواهد شد.

 کهاب که طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت با اهداف زیست‌محیطی است از سال ۸۷ با مصوبه هیات دولت آغاز شد.

کهاب سرنام عبارت کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است و هدف اصلی این طرح کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت‌گیری است.

تا کنون ۳۴۰۰ جایگاه، ‌معادل ۹۷ درصد جایگاه‌های بنزین کشور به تجهیزات مورد نیاز مجهز شده است.

دولت به‌منظور رفع موانع اجرایی، تسهیل و تسریع در انجام طرح کهاب در جایگاه‌های بنزین و انبارهای نفت که علاوه بر مزیت زیست محیطی، از توجیه اقتصادی مناسبی هم برخوردار است، با اصلاح ماده (۱۶) آیین‌نامه اجرایی ماده (۲) قانون هوای پاک درباره اجرای این طرح در جلسه روز گذشته خود موافقت کرد.

براساس اصلاح آیین‌نامه یادشده، وزارت نفت مؤظف است از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، مصوب ۱۳۹۸، نسبت به تکمیل طرح کهاب در همه مبادی مربوط، اعم از انبارهای نفت، جایگاه‌های عرضه سوخت بنزین و نفتکش‌ها اقدام کند.

به موجب طرح یادشده، جایگاه‌های تازه ساخته شده در زمان بهره‌برداری از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۹، جایگاه‌های سوخت داخل محدوده شهری کلانشهرها و مراکز استان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ و دیگر جایگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۱ باید نسبت به اجرای کامل این طرح اقدام کنند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز مؤظف است انبارهای نگهداری و توزیع فرآورده‌های نفتی را به تجهیزات مورد نیاز طرح کهاب از محل بودجه مصوب (طرح کهاب) را مجهز کند.

تجهیز همه نفتکش‌های جاده‌پیما ویژه حمل بنزین تا پایان سال ۱۳۹۹ به تجهیزات طرح کهاب الزامی است. ضمن اینکه جابه‌جایی سوخت بنزین در سراسر کشور از ابتدای سال ۱۴۰۰،  توسط نفتکش‌های مجهز به تجهیزات طرح کهاب انجام می‌شود.

نکته مهم آن است بر اساس پیگیری‌های ایرنا، متوسط فروش روزانه بنزین در سال گذشته، ۸۵ میلیون لیتر در روز بوده و سه مرتبه جابه جایی،‌ حدود ۲۵۵ هزار متر مکعب بخار بنزین به شکل روزانه وارد محیط زیست می‌شود که در صورت استحصال این میزان بخار به صورت مایع  (که تقریباً برابر ۱٫۵ لیتر مایع از هر ۱ مترمکعب بخار اشباع است) ، حدود ۳۸۲.۵ هزار لیتر بنزین روزانه به چرخه مصرف بازگشت می کند.

پیاده سازی الگوی مصرف بنزین در ایران، در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۱ میلیارد لیتر بنزین مصرف و از آن مقدار، با توجه به سه بار تولید بخار در طی مراحل بارگیری و انتقال آن، حدود ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین تبخیر شده است.

بهای واقعی بنزین در سال ۹۸ (۶ هزار تومان در هر لیتربه قیمت فوب خلیج فارس) مبلغی در حدود ۸۴۰ میلیارد تومان در سال بوسیله تبخیر بنزین تلف می‌شود که با اجرای طرح کهاب می تواند درآمد کشور به شمار رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *