نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

سازمان جهانی بهداشت: جهان آماده ورود به مرحله همه‌گیری کرونا شود

سازمان جهانی بهداشت به تمامی کشورهای جهان هشدار داده که برای ورود به مرحله همه‌گیری جهانی ویروس کرونا آماده شوند.

در اطلاعیه جدید این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد آماده اگر چه هنوز برای اعلام وضعیت همه‌گیر شدن ویروس کرونا در سراسر جهان زود است اما هم اکنون همه کشورها باید بدانند که “در مرحله آمادگی برای یک همه‌گیری جهانی” هستیم.

همه گیری یک بیماری زمانی فرا می‌رسد که مریضی عفونی به آسانی از فردی به فرد دیگر در بسیاری نقاط جهان منتقل شود.

جیمز گالاگر، گزارشگر بهداشتی بی‌بی‌سی می‌گوید فارغ از اعلام یا عدم اعلام وضعیت همه‌گیری از سوی سازمان جهانی بهداشت، به عقیده بسیاری از کارشناسان وضعیت فعلی تغییر زیادی نخواهد کرد.

“در نهایت، اعلام این که در وضعیت “همه‌گیری جهانی” قرار گرفته‌ایم، فقط یک واژه روی کاغذ است؛ چرا که اعلام این وضعیت قرار نیست بودجه جهانی را آزاد و یا امکانات ویژه‌ای را تسهیل کند یا به سازمان جهانی بهداشت اختیارات بیشتری اعطاء کند. این نهاد همین حالا هم با اعلام بالاترین درجه هشدار ممکن در سطح جهان، نسبت به خطرات گسترش جهانی ویروس کرونا اخطار داده است.”

در همین حال، روز دوشنبه یک مقام سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تیمی از ناظران برنامه فوریت‌های سلامت و درمان این نهاد سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه،‌ ۶ اسفند وارد تهران خواهند شد.

مایک رایان، مدیر برنامه فوریت‌های سلامت و درمان سازمان جهانی بهداشت گفت: “ما باید مکانیسم دقیق نحوه شیوع بیماری و آنچه که در ایران اتفاق افتاده است را بفهمیم، واضح است که آنجا تجمعاتی برای مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شود و افرادی که شرکت می‌کنند به جاهای دیگر سفر می‌کنند.”

در تحولی دیگر، علی اکبر ولایتی، مشاور اموربین‌الملل رهبر ایران و رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تهران گفته ۱۰۴ نفر مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در این بیمارستان بستری‌اند هر چند نیمی از آنها بهبود یافته یا حالشان رو به بهبودی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز دوشنبه، ۵ اسفند – ۲۴ فوریه، به نقل از آقای ولایتی نوشته: ” تعداد بستری‌های مشکوک به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری ۱۰۴ نفر بوده که ۵۰ درصد آنان بهبود کامل یافته و یا در حال بهبود هستند و البته بیماران سنین بالا، دیابتی و کلیوی در این نوع ویروس آسیب‌پذیری بیشتری دارند”.

اظهارات آقای ولایتی در حالی روز دوشنبه در خبرگزاری‌های رسمی ایران منتشر شده که مقام‌های وزارت بهداشت این کشور تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا را ۶۱ نفر و تعداد جان باختگان بیماری ناشی از ویروس – کووید ۱۹ – را ۱۲ نفر اعلام کرده است.

صبح روز دوشنبه ۵ اسفند، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت ایران‌ گفت: “تا پیش از ظهر امروز تعداد ۱۸ نفر دیگر مبتلا به کرونا شناسایی شدند که ‌ “از این تعداد هشت نفر در استان قم، یک مورد در استان همدان، سه مورد در تهران، دو مورد در مرکزی، دو مورد در استان اصفهان و دو نفر در گیلان مبتلای جدید به کرونا ویروس شناسایی شده است.”

این در حالی است که عصر روز دوشنبه خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا به نقل از رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور از مرگ یک بیمار هفتاد ساله مبتلا به کرونا خبر داد.

ایرنا همچنین به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از مرگ یک نفر در همدان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد.

واکنش همسایه‌ها و سایر کشورها

در همین حال اولین مورد بیماری کروناویروس ٢٠١٩ در عراق تائید شد که شهروند ایران است و پیش از بسته شدن مرز به نجف سفر کرده بود.

رئیس سازمان هوایی عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به علت انتشار ویروس کرونا در ایران پروازهای خود به این کشور را به حالت تعلیق در می‌آورد.

وزیر بهداشت عمان تایید کرده است که ویروس کرونا به این کشور حوزه خلیج فارس هم رسیده است. بر اساس گزارش دو زن که به تازگی به ایران سفر کرده بودند در عمان مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده اند.

آزمایش کرونای سه نفر در کویت و یک نفر در بحرین هم مثبت شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه این افراد از ایران به این کشورها سفر کرده‌اند. ملیت این افراد روشن نیست اما گفته می‌شود سه نفری که در کویت شناسایی شدند از مشهد به آنجا سفر کرده بودند.

اولین مورد تائید شده کروناویروس ٢٠١٩ در افغانستان نیز از قم به هرات سفر کرده بود.

ترکیه دیروز مرزهای زمینی و ریلی خود با ایران را بست و از یکشنبه شب پروازها از مبدا ایران را لغو کرد. به گفته فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت در روزهای گذشته از ورود تعدادی مسافر ایرانی به دلیل وجود نشانه‌های بیماری جلوگیری شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خطوط هوایی ترکیه (ترکیش ایرلاینز) تا روز پنجشنبه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) پروازهای خود به چهار شهر ایران را لغو کرده و تعداد پروازهای تهران را کاهش داده است.

خطوط هوایی ترکیه اعلام کرده است که در این مدت هیچ پروازی به شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز انجام نخواهد شد. پروازهای تهران هم به دو پرواز در روز کاهش پیدا می‌کند. در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران، ترکیه مرزهای زمینی خود با ایران را بست.

احمد دمیرجان، وزیر بهداشت ترکیه درباره علت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و بستن گذرگاه‌های مرزی با ایران گفت که از “تهران درخواست کردیم قم را قرنطینه کند، اگر ایران این شهر را قرنطینه می‌کرد دیگر نیازی به بستن مرزها نبود”.

او در رابطه با نبستن مرزها با سایر کشورهایی که در آنها ویروس مشاهده شده نیز گفت: “ایتالیا منطقه‌ای که در آن ویروس مشاهده شده را قرنطینه کرد و کار صحیحی بود، چین نیز ووهان را قرنطینه کرد”.

بنابر گزارش‌ها گرجستان هم پروازهای ایران را معلق کرد. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که “ارتباط هوایی ایران با ارمنستان و ورود به ارمنستان از گمرک مغری، تنها گذرگاه مرزی دو کشور تعلیق شده است.” این ممنوعیت دو هفته برقرار می‌ماند.

مقامات تاجیکستان اعلام کرده‌اند پرواز هواپیماها میان این کشور و ایران را به دلیل “افزایش” تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایران متوقف کرده‌اند.

گرجستان نیز مرز هوایی خود را به روی مسافران ایرانی بسته است؛ دیروز مسافران هواپیمایی قشم ایر از تهران به مقصد تفلیس، پس از سوار شدن از هواپیما پیاده شدند و از پرواز آنان جلوگیری شد و هواپیمای خالی برای بازگردندان مسافران ایرانی عازم تفلیس شد.

سفارت افغانستان در ایران نیز تا اطلاع ثانوی ارائه خدمات کنسولی را به حالت تعلیق درآورده و پاکستان هم مرزهای خود با ایران بسته است. عراق پیشتر مرز خود با ایران را بسته و کویت هم تردد به ایران را ممنوع کرده بود.

عراق اولین کشوری بود که اعلام کرد که پروازهای خود را به ایران لغو کرد و هفته پیش اعلام کرد که دیگر هیچ مسافر ایرانی را نمی‌پذیرد و ویزا برای مسافران ایرانی صادر نمی‌کند.

سفارت ایران در بغداد اعلام کرد که با توجه به اهمیت سلامت عمومی و ضرورت حفظ و صیانت از امنیت بهداشتی اتباع ایران و عراق، سفر اتباع عراقی به ایران تا تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ برابر با ۶ مارس ۲۰۲۰ ممنوع خواهد بود.

شهروندان عراق بطور سنتی بالاترین مسافر خارجی به ایران را دارند که اکثرا برای زیارت (بیشتر مشهد و قم) یا درمان پزشکی به کشور همسایه می‌آیند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *