نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

صادرات بنزین به ونزوئلا یک معامله برد- برد است/ حرکت نفتکش‌های ایرانی منشاء تحولات بزرگی در آینده می‌شود

«نرسی قربان»، کارشناس مسائل حوزه انرژی، در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره پیامدهای به مقصد رسیدن نفتکش‌های اعزام شده از سوی ایران به ونزوئلا خاطر نشان کرد: ایران با مازاد تولید سوخت مواجه است؛ چرا که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند مانند قبل صادرات داشته‌ باشد، همچنین نمی‌تواند بنزین مازاد را بیش از این ذخیره کند و باید به فروش برساند، ونزوئلا هم در تولید و تامین نیاز داخلی خود دچار مشکل است به همین دلیل این اتفاق  منافع زیادی برای هر دو کشور دارد.

این تحلیلگر اقتصاد انرژی بیان کرد: ونزوئلا خود یک کشور بزرگ صادر کننده نفت است و پالایشگاه‌های بزرگی هم دارد اما بخاطر تحریم‌های آمریکا، نمی‌تواند در حال حاضر از این پالایشگاه‌ها بهره‌برداری کند.

او افزود: خوشبختانه در ایران تحریم‌ها مانع تولید نشده و فعالیت پالایشگاه‌ها را مختل نکرده است بنابراین برای تامین مصرف داخل خود، هیچ مشکلی ندارد بلکه برای صادرات و انتقال پول حاصل از آن با موانعی مواجه شده است؛ پس صادرات بنزین به ونزوئلا اگرچه مسائلی مانند بعد مسافت و هزینه‌های حمل و نقل دارد اما یک بازی برد-برد است.

این کارشناس حوزه انرژی توضیح داد: در حال حاضر به خاطر شیوع ویروس کرونا مصرف بنزین در کشور بسیار کاهش یافته است، از سوی دیگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس مقدار زیادی بنزین تولید می‌کند و برای تولید بنزین باید میعانات گازی مصرف شود. حال اگر بنزین تولید نشود، برداشت میعانات گازی نیز دچار مشکل می‌شود و این مساله می‌تواند، تولید از ذخایر گازی را تا حدودی مختل کند.

او ادامه داد: این در حالی است که ما بیشتر از مصرف کشور بنزین داریم و  باید این مقدار بنزین را صادر می‌کردیم.

قربان با اشاره به اینکه ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، گفت: یکی از مزیت‌های کشورهای تحریم شده این است که دیگر ترس و نگرانی بابت معامله با کشورهای تحریم شده مثل ایران ندارند.

او تاکید کرد: کشورهای زیادی از جمله کوبا و روسیه در این شرایط هستند که البته روسیه خود کشوری صادر کننده در این زمینه است اما تعداد کشورهایی که در خط خاکستری تحریم‌ها قرار دارند، کم نیست و ممکن است برای معامله با ایران پا پیش بگذارند. در حقیقت این اتفاق می‌تواند شروعی برای تحولات جدید در بازار انرژی باشد.

قربان در خصوص روش تهاتر برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی نیز بیان کرد: ما قبلا هم روش تهاتر نفت را با کشورهایی مثل هند و چین داشتیم و برای صادرات نفت با کشورهایی که تحریم هستند هیچ مشکلی نداریم حتی می‌توانیم پول نقد یا طلا و … جابجا کنیم.3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *