نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

قیمت نفت در هفته گذشته ۱۲ درصد کاهش یافت

قیمت نفت در هفته گذشته ۱۲ درصد کاهش یافت

قیمت نفت در هفته گذشته که بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ خردادماه مصادف با هشتم تا ۱۲ می را در بر می‌گیرد، کاهش ۱۲ درصدی را تجربه کرد. این کاهش بیشتر تحت تاثیر افزایش ذخایر نفت در آمریکا و نگرانی از شیوع موج دوم کرونا در دنیا بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تأثیر شیوع گسترده کرونا در جهان با رکود چشمگیری مواجه شده است.

در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تأثیر دو عامل مهم، شیوع ویروس کرونا و اقدامات سران کشورها برای مقابله با این بیماری نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد. قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در هفته‌ای که گذشت (۱۹ تا ۲۳ خردادماه مصادف با هشتم تا ۱۲ می) کاهش قابل توجهی را تجربه کردند.

در اولین روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت با ۱۸ سنت معادل ۰.۴۳ درصد افزایش به ۴۲ دلار و ۴۸ سنت و قیمت نفت خام آمریکا نیز به به ۳۹ دلار و ۵۳ سنت رسید. قیمت نفت برنت اوایل ساعات معاملاتی این روز تا بیش از ۴۳ دلار نیز افزایش یافت که بالاترین رقم در طی سه ماه گذشته محسوب می‌شود.

گروه اوپک پلاس در نشست روز شنبه هفته گذشته خود توافق کرد که کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان ماه جولای تمدید کند. پس از این توافق، عربستان قیمت ماهانه نفت خام خود برای ماه جولای را به میزان قابل توجهی افزایش داد. با وجود این میزان تبعیت از این توافق در میان کشورهای عضو اوپک از جمله عراق و نیجریه همچنان یکی از موضوعات مورد بحث است.

“هلیما کرافت” تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه “آر بی سی کیپتال” گفت: «هرچند تولیدکنندگانی نظیر عراق و نیجریه وعده داده‌اند که تبعیت خود از توافق را به ۱۰۰ درصد برسانند و عملکرد ضعیف قبلی خود را جبران کنند اما همچنان فکر می‌کنیم این کشورها احتمالاً در فصل تابستان به تبعیت ضعیف خود از توافق ادامه خواهند داد. بازگشت احتمالی تولید نفت لیبی نیز می‌تواند موجب به چالش کشیدن رهبری توافق توسط اوپک شود.»

روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد برابر با ۹ ژوئن، با وجود امیدواری‌های فزاینده نسبت به ترمیم اقتصاد جهان همزمان با کاهش محدودیت‌های اجتماعی، شاخص‌ها در بازارهای مالی جهان شاهد رشد بوده است؛ قیمت نفت نیز افزایش یافت.

“مایکل مک کارتی” تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه سی ام سی مارکتس گفت: «در حالی که قیمت نفت برنت در بالای ۴۰ دلار باقی مانده، این صحبت در میان تجار در جریان است که نفت خام آمریکا نیز به زودی به این سطح خواهد رسید. شهر نیویورک، کانون شیوع کرونا در آمریکا دیروز و پس از حدود سه ماه محدودیت‌های گسترده بازگشایی کسب و کارها را آغاز کرد. این اقدام نشانه‌ای از شروع عادی شدن شرایط است که می‌تواند موجب افزایش تقاضا برای انرژی شود.»

“لاچلان شاو”، تحلیلگر بازار نفت در “نشنال بانک استرالیا” گفت: «تقاضا به شکل تدریجی اما ادامه دار در حال ترمیم است. اما همچنان مازاد عرضه زیادی در بازار به چشم می‌خورد. بنابراین اوپک و دوستانش باید میزان نفت وارد شده به بازار را کنترل کنند.»

سومین روز معاملاتی هفته پیش، در حالی که یک گزارش صنعتی نشان می‌دهد میزان ذخایر نفت خام و فرآورده‌های نفتی آمریکا افزایش یافته است، بالا رفتن نگرانی‌ها از مازاد عرضه و تقاضای ضعیف برای مصرف سوخت در آمریکا سبب شد تا امروز قیمت نفت کاهش یابد.

قیمت هر بشکه نفت برنت که روز سه شنبه حدود یک درصد افزایش یافته بود روز چهارشنبه با ۵۷ سنت معادل ۱.۴ درصد افت به ۴۰ دلار و ۶۱ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز که دیروز شاهد رشد حدوداً دو درصدی بود در این روز با ۶۸ سنت معادل ۱.۸ درصد کاهش به ۳۸ دلار و ۲۶ سنت رسید.

“استفن اینز” تحلیلگر شرکت آکسی کورپ درباره این موضوع اظهار کرد: «کاهش قیمت نفت برنت به احتمال زیاد به برداشت سودهای سرمایه گذاران پس از افزایش قیمت‌های اخیر بر می‌گردد. این در حالی است که هیچ تغییر کلیدی در عوامل بنیادین حاکم بر بازار رخ نداده که توجیه کننده این تغییر جهت باشد.»

انستیتوی نفت آمریکا نیز اعلام کرد که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به پنج ژوئن با ۸.۴ میلیون بشکه افزایش مواجه بوده در حالی که نتایج نظرسنجی رویترز از تحلیلگران حکایت از کاهش ۱.۷ میلیون بشکه‌ای ذخایر داشت.

روز جمعه _۲۳ خرداد_ قیمت نفت تحت تأثیر نگرانی از شیوع موج دوم کرونا در آمریکا کاهش یافت. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا پس از کاهش بیش از هشت درصدی روز پنجشنبه، روز جمعه نیز یک دلار و ۳۲ سنت معادل حدود چهار درصد افت داشت و به ۳۵ دلار سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز که دیروز حدود هشت درصد افت کرده بود، در این روز با یک دلار و ۱۵ سنت معادل سه درصد افت به ۳۷ دلار و ۴۰ سنت رسید.

نفت برنت با کاهش حدوداً ۱۲ درصدی در این هفته، اولین کاهش هفتگی در طی هفت هفته گذشته را تجربه کرد و نفت خام آمریکا نیز با افت حدوداً چهار درصدی دومین هفته کاهشی متوالی را ثبت کرد.

مؤسسه آر بی سی کپیتال مارکتس با اشاره به کاهش قابل توجه سفرهای خودرویی در آمریکا نوشت: «افزایش پایدار تقاضا برای انرژی باید شامل بهبود تقاضا برای بنزین، کاهش ذخایر و افزایش حاشیه سود فعالیت‌های پالایشگاهی باشد تا پالایشگاه‌ها انگیزه لازم برای آغاز فعالیت را داشته باشند.»

در حالی که تولیدکنندگان عرضه نفت خود را کاهش داده‌اند، تقاضا به دلیل تداوم شیوع کرونا همچنان پایین است و بر اساس آمارهای دولتی میزان ذخایر بنزین آمریکا در هفته گذشته با افزایشی غیرمنتظره به ۲۵۸.۶ میلیون بشکه رسیده است. میزان ذخایر نفت خام آمریکا نیز در این هفته با ۵.۷ میلیون بشکه رشد به ۵۳۸.۱ میلیون بشکه رسید که رقمی بی سابقه به شمار می‌رود.

در این میان باید توجه کرد با وجود فاصله گرفتن قیمت نفت از مقادیر منفی، هنوز هم با توجه به احتمال شیوع گسترده موج دوم کرونا، احتمال کاهش قیمت نفت وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *