نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

مردم خودشان بنزین بزنند یا متصدیان جایگاه؟ | فرار رانندگان بعد از سوخت‌گیری!

«مردم خودشان بنزین بزنند بهتر است یا متصدیان جایگاه؟» جواب آن برعهده ستاد ملی مبارزه با کرونا است چرا که کارشناسان بررسی‌های لازم را انجام دادند و نوع برخورد را تعیین کردند.

پمپ بنزین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نامش کووید ۱۹ یا همان کرونا است؛ اوایل شاید بسیاری از کشورها همه‌گیر بودن آن را متصور نمی‌شدند اما رفته‌رفته این مهمان ناخوانده جای خود را با صاحب‌خانه عوض کرد.

اینکه قرنطینه‌های سخت‌گیرانه در ووهان منجر به قطع زنجیره شیوع شده و یا قرنطینه‌های یک خط در میان در ایران باعث عدم پیشگیری از شیوع این ویروس در کشور شده است، هر دو مسائل مطرح بسیاری دارد که خیلی از زوایای آن هنوز پنهان مانده است ولی آنچه که بیشتر مدنظر قرار دارد، عادی شدن این شیوع در میان مردم است.

در ابتدا توصیه به در خانه ماندن برای مردم بیشتر بازگو می‌شد و شاید هم راهگشا بود؛ هرچند بسیاری از مردم نکات بهداشتی را رعایت و هر روزه با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده نسبت به انجام امور خود اقدام می‌کنند ولی در مقابل کم نیستند افرادی که با بی‌توجه به این نکات راهی اماکن و محیط‌های عمومی شده و دیگران را در چاه ندانم‌کاری‌های خود غرق می‌کنند.

بنا به اعلام کارشناسان بهداشت و درمان، رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی یک درصد جامعه باعث می‌شود تا ویروس همچنان در کشور جولان داده و افراد بسیاری را گریبان گیر کند؛ حتی بارها به مردم اعلام شده شاید ویروس بر فردی اثرگذار نباشد ولی او می‌تواند به عنوان یک ناقل کرونا را به دیگران منتقل کند اما با این تفسیرها، ظاهراً گوش خیلی‌ها هنوز بدهکار این نکته‌ها و حرف‌ها نیست.

متأسفانه بعضی فرهنگ‌سازی‌ها برای مقابله با ویروس کرونا هنوز هم در میان مردم به درستی نهادینه نشده و با وجود تأکیدهای بسیار مبنی بر اینکه با رعایت این موارد، سریع‌تر و زودتر می‌توان با این ویروس موذی مبارزه کرد و آن را شکست داد، هنوز هم مردمی هستند که در مقابل این گوشزدها مقاومت می‌کنند.

یکی از این مسائل که از سوی مسئولان بر اجرای آن تأکید شده ولی به درستی به اجرا نشده است «بخشنامه بنزین زدن» در جایگاه‌های سوخت توسط خود کاربران پمپ‌بنزین است که هنوز مردم از انجام آن و همکاری با کاربران ممانعت می‌کنند و حتی گفته شده در صورت درخواست از مردم برای سپردن این امر به مسئولان جایگاه بعضی از آنها از بنزین زدن منصرف شده و فرار می‌کنند.

البته در این بین برخی از متقاضیان نیز به محض پر شدن باک بدون پرداخت هزینه بنزین نسبت به ترک جایگاه اقدام می‌کنند که این هم روی دیگر سکه اجرایی نشدن بخشنامه است؛ یعنی با انجام چنین اقداماتی از سوی تعداد اندکی از مردم دیگر انگیزه‌ای برای کاربر پمپ‌بنزین باقی نمی‌ماند که نسبت به اجرایی شدن بخشنامه امیدوار باشد.

حال باید دید دلیل این مقاومت و شاید بهتر باشد بگوییم بی‌اعتمادی چیست؟ با مراجعه به تعدادی از پمپ‌بنزین‌های سطح شهر اهواز از جمله فلکه ساعت و بلوار آیت الله بهبهانی می‌توان متوجه شد که متصدیان جایگاه نسبت به سوخت‌گیری برای خودروها اقدام نمی‌کنند.

دلیل اجرایی نشدن بخشنامه از سوی برخی از متصدیان نیز فرار رانندگان بعد از سوخت‌گیری اعلام شد و اینکه خود متصدی باید برای جبران خسارت در این اوضاع اقتصادی هزینه سوخت فرد متواری شده را پرداخت کند.

اما در مقابل برخی افراد هم این اعتقاد را دارند که وقتی خودشان دستکش و الکل در دسترس داشته و نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، دیگر نیازی نمی‌بینند که متصدیان جایگاه برای آنها کارت سوخت‌گیری را انجام دهد.

لزوم توجه به پروتکل‌های بهداشتی

استاندار خوزستان می‌گوید: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از اولویت‌های جامعه به شمار می‌رود.

غلامرضا شریعتی ادامه می‌دهد: جایگاه‌های سوخت به دلیل مراجعه‌های بالای شهروندان در طول شبانه‌روز یکی از محل‌هایی است که اگر پروتکل‌های بهداشتی در آن به درستی اجرا نشود، می‌تواند به محلی برای شیوع گسترده ویروس کرونا تبدیل شود.

وی تصریح می‌کند: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جایگاه‌های سوخت تاکنون جلسات متعددی با اتحادیه جایگاه داران برگزار شده است که پیگیری‌های لازم برای اجرایی شدن این بخشنامه در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خوزستان بیان می‌کند: یکی از مواردی که باید در این حوزه جدی گرفته شود، این است که متصدیان جایگاه هنگام استفاده از نازل باید از دستکش استفاده کنند؛ بنا به اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تعدادی دستکش یک‌بارمصرف نیز در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.

شریعتی یادآور می‌شود: از شهروندان نیز انتظار می‌رود در این روزهای سخت نهایت همکاری را با جایگاه داران داشته باشند تا بتوانیم چنین مکان‌های پرتردد را مطلوب‌تر مدیریت و کنترل کنیم.

دستورات ستاد ملی کرونا ملاک عمل

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز اظهار می‌کند: در حال حاضر یکی از راه‌های مؤثر در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی است و از هر اقدامی که به صورت هوشمندانه باعث ارتباط کمتر شهروندان با یکدیگر شود، از آن حمایت می‌کنیم تا زنجیره شیوع این ویروس قطع شود.

علی احسان پور در پاسخ به این سوال که «مردم خودشان بنزین بزنند بهتر است یا متصدیان جایگاه؟» می‌گوید: تشخیص اینکه کدام نوع برخورد بهتر است و مردم خود برای سوخت‌گیری در جایگاه بنزین اقدام کنند یا کاربران جایگاه‌ها با ستاد ملی کرونا است؛ کارشناسان بررسی‌های لازم را انجام داده و نوع برخورد را تعیین کردند.

وی تأکید می‌کند: به طور قطع برای هر تصمیم‌گیری، بخشنامه و مصوبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا تعدادی از کارشناسان و متخصصان بررسی و نمونه‌برداری‌های لازم را انجام و بعد تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه می‌کند: نظرات فردی در پاندمی های جهانی راهکار مناسبی برای مبارزه با ویروس و یا بیماری‌های همه‌گیر جهانی نیست بلکه تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی در اولویت قرار دارد.

هیچ اقدامی بهتر از «خود مراقبتی» نیست

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی خوزستان، اجرایی شدن این بخشنامه را عاملی برای شیوع بیشتر ویروس برشمرده است و می‌گوید: شهروندان در پمپ‌بنزین اگر خود بنزین نزنند باید سوئیچ، کارت سوخت و کارت خودرو را در اختیار متصدی قرار دهند و دوباره دریافت می‌کنند که این امر خودش به انتقال سریع ویروس کمک می‌کند.

نعمت الله نجفی ادامه می‌دهد: این برقراری ارتباط بین رانندگان و متصدیان جایگاه شاید روزانه بارها تکرار شود و همین امر باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود؛ رانندگان اگر خود برای سوخت‌گیری و پرداخت پول آن هم با رعایت نکات بهداشتی اقدام کنند شاید بهتر بتوانیم این ویروس را در این بخش کنترل کنیم.

وی عنوان می‌کند: کارگران جایگاه در طول روز با افراد زیادی ارتباط دارند اما رانندگان به نسبت با افراد کمتری در ارتباط هستند.

مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی خوزستان اضافه می‌کند: همچنین یکی دیگر از معضلات فعلی نبود دستکش در جایگاه‌ها است که تاکنون مکاتبات زیادی برای تهیه دستکش با سازمان غذا و دارو، استانداری، فرمانداری و دیگر دستگاه‌ها داشته‌ایم که بی‌نتیجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه تنها تعدادی دستکش از سوی بسیج شهید تندگویان در اختیار جایگاه‌ها قرار گرفته است، بیان می‌کند: برای ضدعفونی نازل‌ها و جایگاه‌ها مرتب از آب ژاول و مواد ضدعفونی استفاده می‌کنیم اما با این وجود هیچ اقدامی بهتر و مؤثرتر از خود مراقبتی نیست.

نجفی می‌گوید: از شهروندان انتظار می‌رود هر بار که به جایگاه مراجعه می‌کنند، یک باک کامل بنزین بزنند تا در طول ماه دفعات کمتری نیازمند سوخت‌گیری باشند؛ زمانی که صورت وضعیت جایگاه‌های سوخت را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌شود که برخی‌ها بین ۷ تا ۱۰ لیتر بنزین می‌زنند که این میزان ارزش مراجعه به جایگاه را ندارد.

وی در پایان تصریح می‌کند: اکنون در جایگاه‌های سی. ان. جی خود کاربران سوخت‌گیری را برای خودروها انجام می‌دهند و دیگر نیازی به دریافت کارت سوخت از رانندگان نیست.

با این اختلاف‌نظر بین مسئولان می‌توان ضرب المثل «صلاح مملکت خویش خسروان دانند» را به مردم یادآور شد؛ اگر فردی صحبت کارشناسان بهداشت را ملاک عمل قرار می‌دهند پس باید بنزین زدن را به متصدیان جایگاه بسپارند و در مقابل اگر کسی فکر می‌کند که با خود مراقبتی می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند، بهتر است که این کار را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *