نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

پاسکاری های دولت برای تخصیص سهمیه نوروزی / اعتراض پشت پرده دولتی ها به طرح سهمیه بنزین نوروز!!

به گزارش فانوس، سهمیه بندی سوخت بنزین در ایران از سال ۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجراشد، پس از این کار به تمامی خوردو‌ها کارت هوشمند سوخت تعلق گرفت و همچنین جایگاه‌های سوخت هم مجهز به دستگاه کارتخوان شدند، اما با وجود این که در خرداد ۹۴ بنزین تک نرخی شد سرانجام در آبان دوباره این سوخت با سهمیه بندی و دونرخی جدید وارد بازار شد.

پس از گذشت حدود چهار سال از آخرین سهمیه بنزین در کارت‌های سوخت، دولت دوباره به فکر کارت‌های سوخت و سهمیه بندی افتاده و حتی در چند وقت اخیر با فراخوان ثبت‌نام کارت سوخت، نشان داده که برای سهمیه بندی بنزین آماده است.

در این میان اخبار غیر رسمی از شروع سهمیه بندی از بامداد جمعه حکایت دارند. هرچند روز گذشته، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن تکذیب برخی شایعات درباره افزایش قیمت بنزین از ساعت ۲۴ پنج‌شنبه گفت: تاکنون چنین چیزی به ما ابلاغ نشده است و تاکید داشت روند ثبت نام کارت سوخت از مالکان خودرو‌ها و موتور سیکلت‌های فاقد کارت سوخت همچنان ادامه دارد.

با وجود رد خبر یاد شده از سوی اسماعیلی، خبرگزاری فارس گزارش داد طرح سهمیه‌بندی بنزین احتمالاً از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود و قیمت بنزین سهمیه‌ای احتمالاً ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر خواهد ماند. برخی منابع خبری نیز از بنزین آزاد معمولی با نرخ ۲۵۰۰ تومان و سوپر آزاد ۳۰۰۰ تومانی خبر می‌دهند.

مخالفان سهمیه بندی بنزین، نسبت به سیگنال منفی این اقدام در بازار داخلی آن هم در شرایط کنونی اقتصاد ایران و جهش تورم در سبد کالا‌های مصرفی خانوار هشدار می‌دهند. برخی نیز معتقدند اگر دولت با هدف از بین بردن جذابیت قاچاق به دنبال افزایش نرخ سوخت است، باید به نرخ فوب خلیج فارس، قیمت گذاری سوخت را انجام دهد، اقدامی که به نظر می‌رسد، فعلاً در دستور کار نیست و نرخ آزاد همچنان برای قاچاقچیان جذاب خواهد بود و برای مردم اثرات منفی در معیشت و هزینه‌هایشان خواهد داشت.
واکنش وزیر نفت به سهمیه بندی بنزین

بیژن زنگنه در تاریخ یازده اردیبهشت ۹۸ و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران که امروز در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران گشایش یافت، در پاسخ به سوالی درباره سهمیه‌بندی بنزین و احتمال آغاز فرایند سهمیه‌بندی بنزین از فردا اظهار کرد: آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده دروغ است و بعداً توضیح بیش‌تری در این باره اعلام خواهد شد.

این درحالی است که بامداد جمعه ۲۴ آبان ۹۸ شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران آغاز سهمیه‌بندی بنزین و قیمت‌های جدید را اعلام کرد.
به طوری که میزان سهمیه بنزین هر نوع خودرو به ترتیب زیراعلام شد:

جدول تیپ خودرو‌های مشمول سهمیه

قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.

قیمت بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان خواهد بود.

اما همچنان اخبار ضد و نقیضی درباره سهمیه بنزین در نوروز ۹۹ وجود داشته مبنی بر اینکه برخی مسئولان از صحبت پیرامون سهمیه بنزین عید خودداری کرده اند، اما برخی دیگر از مسئولان نوید این سهمیه سوخت خودرو‌ها را برای عید دادند.

بر این اساس بیژن زنگنه وزیر نفت در گفت‌وگویی  در خصوص سهمیه بندی بنزین نوروز گفت:در حال حاضر چیزی مبنی بر واریز سهمیه بنزین نوروز به ما ابلاغ نشده است.

به طوری که یک منبع آگاه در شرکت پخش فرآورد‌های نفتی کشور در گفتگویی در حال حاضر هیچگونه تصمیمی مبنی بر بنزین سفر در نظر گرفته نشده و چیزی هم به شرکت پخش فرآورد‌های نفتی ابلاغ نشده است.

در پیشنهادی که قرار است در هیات دولت بررسی شود، معادل دو سهمیه ماهانه بنزین- در مجموع ۱۲۰ لیتر- برای خودرو‌ها مختص تعطیلات نوروز در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب، وارد کارت‌های بنزین خودرو‌های شخصی می‌شود. رکود سنگین سفر‌های داخلی طی ماه‌های اخیر ناشی از شرایط اقتصادی خانوار‌ها و تورم شکل گرفته در بازار گردشگری، احتمال افت سنگین حجم مسافرت‌های نوروزی را بالا برده است.
بنزین نوروز واریز می شود

این درحالی است که معاون گردشگری از واریز نهایی بنزین نوروز ۹۸ خبر داده بود گفت:درخواست اختصاص سهمیه «بنزین سفر» به دولت و وزارت نفت ارائه داده شده است. این درحالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت در این خصوص گفت: در حال حاضر چیزی مبنی بر واریز سهمیه بنزین نوروز به ما ابلاغ نشده است.

این درحالی است که تمامی واریز‌های بنزین با دستور وزارت کشور است و اگر ابلاغ شود سهمیه رانندگان واریز می‌شود

بعد از گذشت از چند وقت دوباره سهمیه بنزین نوروز در فضای مجازی نقل محافل شد، این درحالی است که در تعطیلات نوروز معمولا اغلب مقاصد سفر‌های داخلی در ایران شهر مشهد و شهر‌های شمالی است بنابراین مسافرانی که در مسافت طولانی‌تری با این مقاصد قرار دارند حدود ۲۰۰ لیتر بنزین برای یک رفت و برگشت بین شهر مبدا و مقصد سفر عید بدون احتساب مسافرت اضافه به شهر‌های همجوار و گشت وگذار در داخل شهر مقصد نیاز دارند و دو باک بنزین که مجموعا ۱۲۰ لیتر می‌شود برای جبران هزینه سوخت سفر‌های نوروزی ۹۹ کفایت نمی‌کند.

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامیدر گفتگویی گفت: نمایندگان مجلس با طرح‌ها و پیشنهادات گوناگون به دنبال اصلاح میزان سهمیه‌بندی بنزین هستند و بنا دارند تا سهمیه خودرو‌های شخصی را افزایش دهند.

سلیمی یادآوری کرد: احتمال اینکه سهمیه‌های بنزین با مصوبه مجلس برای نوروز و یا سفر‌های مردم تخصیص یابد بسیار زیاد است.

وی گفت: باید دولت و مجلس با استفاده از پیوست‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی به طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن منجر به کاهش آسیب‌های این موضوع شوند.

با این حال خبر‌های ضدو نقیضی از تخصیص بنزین نوروز به گوس می‌رسد به طوری که حمید قاسمی معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین وضعیت سهمیه بنزین نوروز گفت: در حال حاضر چیزی مبنی بر واریز سهمیه بنزین نوروز به ما ابلاغ و مشخص نشده است.

او ادامه داد: تمامی واریز‌های بنزین با دستور وزارت کشور انجام می‌شود و اگر این موضوع ابلاغ شود ما سهمیه نوروز خودرو‌ها را واریزمی‌کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی اضافه کرد: در حال حاضر هیچگونه تصمیمی مبنی بر بنزین سفر در نظر گرفته نشده و چیزی هم به شرکت پخش فرآورد‌های نفتی ابلاغ نشده است.

این درحالی است که بیژن زنگه وزیر نفت در گفت‌وگویی گفته بود: منتظریم برای تخصیص سهمیه بنزین نوروزی به ما اطلاع دهند. اما این موضوع را در دولت مطرح کردم آقای رئیس‌جمهور دستور دادند که پیشنهادات در این زمینه مطرح شود.

او ادامه داد: تخصیص یارانه بنزین، سهمیه یارانه را کم می‌کند که بخشی از این یارانه‌ها به خانواده‌ها و اقشار کم درآمد می‌رسد.

زنگنه اظهار کرد: اگر ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ میلیون خودرو بدهیم نزدیک ۳ میلیارد از سهم منابع یارانه‌ها کم می‌شود.
احتمال تخصیص سهمیه نوروزی بنزین قوت گرفت

با این حال یک روز پس از مصاحبه وزیر نفت مبنی بر اختصاص نیافتن بنزین نوروز نگذشته بود که حمید قاسمی معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی  با اشاره به سهمیه بنزین نوروز گفت: احتمالا واریز سهمیه بنزین نوروز صورت می‌گیرد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی افزود:، اما موضوع سهمیه بنزین نوروز در دولت مطرح شده است و آقای رئیس‌جمهور این موضوع را جهت بررسی به دستگاه‌ها ابلاغ کردند که پیشنهادات در این زمینه مطرح و قرار است سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت کشور در این خصوص اظهار نظر کند، ولی در واقع به طور رسمی چیزی مبنی بر بنزین نوروز به شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی گزارش نشده است و به محض ابلاغ واریز می‌شود.

حالا با این همه کشمکش و بگیر و ببند با دید که کشوری که با این همه تولیدات نفت و بنزین این ۱۲۰ لیتر سهمیه بنزین را به عنوان عیدی به هموطنان ارائه می‌دهند یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *