نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

چالش احتکار بنزین پس از کاهش قیمت سوخت در پاکستان

چالش احتکار بنزین پس از کاهش قیمت سوخت در پاکستان

اسلام‌آباد – ایرنا – تنها دو روز از اجرای طرح کاهش مجدد قیمت فرآورده‌های نفتی در پاکستان، وضعیت بی‌سابقه‌ای ناشی از کمیاب شدن سوخت، تعطیلی جایگاه‌های عرضه بنزین و گازوئیل و همچنین احتکار فرآورده‌های نفتی در این کشور دامنگیر مردم و مسئولان شده است.

دولت پاکستان یکشنبه گذشته برای سومین بار از زمان شیوع ویروس کرونا در این کشور، قیمت سوخت را کاهش داد و هدف آن را تسهیل زندگی مردم عنوان کرد، اما این بار کاهش نرخ سوخت واکنش متفاوتی را درپی داشته است.

رسانه‌های پاکستانی از روز گذشته (دوشنبه) از کمیاب شدن بنزین و گازوئیل در شهرهای مختلف، تعطیلی جایگاه‌های عرضه سوخت و احتکار آن گزارش دادند.

براساس این گزارش، عرضه کنندگان سوخت در پاکستان و شرکت‌هایی که تا پیش از کاهش نرخ سوخت، ذخیره‌های بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی را با قیمت سابق خریداری کرده بودند اکنون حاضر به ادامه عرضه آن نیستند.

دو روز است که مردم در شهرهای مختلف پاکستان با بحران کمبود بنزین روبرو هستند و رسانه‌های این کشور به نقل از برخی مسوولان اداری نفت و انرژی، گفتند که دلیل این کمبود از جمله کمیاب شدن بنزین، عرضه کنندگان سوخت طرح کاهش مجدد نرخ فرآورده‌های نفتی را نمی‌پذیرند.

در همین اداره نفت و انرژی پاکستان به تمامی سازمان‌های مقررات و نظارت این کشور دستور داده تا ضمن برخورد با احتکار سوخت، از تامین بودن نیاز سوخت کشور تا ۲۰ روز آینده اطمینان حاصل کنند.

گزارش شبکه‌های خبری پاکستان از شهرهای اسلام آباد، لاهور و کراچی حاکی است: بنزین کمیاب و صف‌های طویل در مقابل جایگاه‌های توزیع سوخت در این شهرها ایجاد دیده می‌شود حتی تعداد زیای از جایگاه‌ها نیز به دلیل نداشتن بنزین، تعطیل شده است.

کمیاب شدن بنزین و گازوئیل سبب گرم شدن بازار محتکران شده و رسانه‌های داخلی از فروش غیرقانونی فرآورده‌های سوختی با نرخ گران خبر می‌دهند.

اداره نفت و انرژی پاکستان هشدار داده است: بیم آن می‌رود شرکت‌های نفت در این کشور برای سوء استفاده از وضعیت فعلی، ممکن است به احتکار سوخت روی آورند و این موضوع سبب تشدید بحران کمبود سوخت در پاکستان خواهد شد، بنابراین سازمان تنظیم مقررات قیمت سوخت هر چه سریعتر با محترکان برخورد کند.

دولت پاکستان در ادامه مقابله با چالش‌های معیشتی پیش روی مردم ناشی از شیوع ویروس کرونا که تنها در ماه آوریل ۳۲۰ میلیون دلار به بخش و نفت و گاز خسارت زد، قیمت فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل را برای سومین بار طی سه ماه اخیر پایین آورد.

قیمت بنزین در پاکستان با کاهش ۷.۶ روپیه‌ای در هر لیتر به ۷۴.۵۸ روپیه (حدود ۷ هزار و ۳۸۳ تومان) و نفت سفید نیز با کاهش ۱۱.۸۸ روپیه‌ای به ۳۵.۵۶ روپیه (حدود ۳ هزار و ۵۲۰ تومان) رسید.

مقامات پاکستانی اواسط اردیبهشت ماه امسال اعلام کردند: شیوع ویروس کرونا در کشور که اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را به دنبال داشت، باعث کاهش تقاضا برای مصرف انرژی و وارد آمدن ۳۲۰ میلیون دلار (۵۱ میلیارد روپیه) خسارت به بخش نفت و گاز کشور در طول یکماه شد.

تدابیر احتیاطی در پاکستان درپی شیوع ویروس همه گیر کووید-۱۹ سبب شدتا فعالیت‌ها در پالایشگاه‌ها و پایانه‌های تولید و توزیع گاز طبیعی مایع به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد. همچنین کاهش تقاضای بنزین و گازوئیل در ماه آوریل نیز ضرر یک میلیارد روپیه‌ای به پالایشگاه‌های این کشور وارد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *