نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

۹ ترفند برای جلوگیری از یخ‌زدگی شیشه خودرو در زمستان

اگر بخواهید فقط از شر یخ شیشه جلوی ماشین راحت شوید، کافی است، چند فنجان آب را روی شیشه بریزید تا یخ روی آن آب شود و سپس با استفاده از یک پارچه، تکه‌های یخ مانده روی شیشه را به خوبی و بدون دردسر پاک کنید.

اگر صبح برای رسیدن به محل کار عجله دارید، آخرین چیزی که به ذهن‌‎تان می‌رسد این است که با شیشه مات شده ماشین‌تان روبه‌رو شوید. این چنین وضعیتی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد چرا که تا یخ زدگی روی شیشه اتومبیل تان پاک نشود، نمی‌توانید حرکت کنید. حال برای پاک کردن شیشه یخ زده باید خود را به زحمت بیاندازید، این در حالی است که وقتی شما با یک وسیله خشن دست به این کار می‌زنید، ممکن است روی شیشه اتومبیل خش ایجاد کنید. اما خوشبختانه روش‌های گوناگونی برای رهای از شر شیشه‌های یخ زده اتومبیل در فصل زمستان وجود دارد. شما می‌توانید با پیاده کردن برخی روش‌های اصولی از یخ زدگی و یا از شر ماتی شیشه‌های یخ زده خلاص شوید.

استفاده از آب لوله کشی برای رهای از یخ زدگی شیشه‌ها

برای اینکه بتوانید بدون دردسر از شر یخ روی شیشه های ماشین در فصل زمستان راحت شوید، شاید راحت‌ترین راه استفاده از آب شیر باشد. شاید شما بیش از یک لیتر آب نیاز داشته باشید تا به کلی از شر یخ روی شیشه‌ها خلاص شوید. به طور مثال اگر بخواهید فقط از شر یخ شیشه جلوی ماشین راحت شوید، کافی است، چند فنجان آب را روی شیشه بریزید تا یخ روی آن آب شود و سپس با استفاده از یک پارچه، تکه‌های یخ مانده روی شیشه را به خوبی و بدون دردسر پاک کنید. اما اگر قصد دارید از تمام یخ روی شیشه‌های ماشین خلاص شوید؛ شاید به ۳ الی ۴ لیتر آب نیاز داشته باشید. به هیچ وجه برای آب کردن یخ روی شیشه‌ها از آب داغ استفاده نکنید، چرا که ممکن است باعث ترک خوردن شیشه‌ها شود. معمولا اکثر شیشه‌ها وقتی با اختلاف دمایی آنی روبه‌رو شوند ترک برداشته و می‌شکنند.

اگر ماشین‌تان در فضای باز باشد و شب هنگام دمای محیط پایین‌تر از صفر درجه سانتی گراد شود. احتمال یخ بستن شیشه‌ها زیاد است. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که بعد از بیدار شدن دوش می‌گیرید، کافی است در هنگام دوش گرفتن یک گالن آب را پر کنید. این کار برای صرفه جویی نیز به کارتان می‌آید. استفاده از آب ولرم برای مکان‌هایی که خیلی سرد است، توصیه می‌شود، چرا که در زمین مکان‌هایی وجود دارد که وقتی شما آب با دمای معمولی را بیرون بریزید، خیلی زود یخ می‌بنند. اگر در چنین سرزمینی زندگی می‌کنید، سعی کنید از آب با دمای بیشتری استفاده کنید تا در هنگام شستن شیشه‌ها آب مورد نظر دوباره یخ نبندد، چرا که اگر در هنگام استفاده از آب احتمال یخ زدنش وجود داشته باشد. این روش به هیچ وجه کارایی نخواهد داشت، در چنین مواردی باید از روش‌های جایگزین استفاده کرد.

برای شروع، آب را روی شیشه‌ها بریزید

وقتی آب را روی شیشه می‌ریزید، تکه‌های یخ چسبیده به شیشه که عامل کدری شیشه نیز است، به آرامی از بین می‌رود. حتی شما می‌توانید فرو پاشی یخ روی شیشه‌ها را به وضوح تماشا کنید، البته این امر برای زمانی‌هایی است که دمای محیط از صفر درجه سانتی گراد بیشتر شده باشد. برای اینکه زودتر از شر یخ روی شیشه‌ها خلاص شوید بهتر است با یک پارچه خشک یخ‌های شل شده روی شیشه‌ها را پاک کنید. این کار از یخ بستن دوباره آن بر روی شیشه در مکان‌های خیلی سرد جلوگیری می‌کند. البته با شیشه پاکن‌های پلاستیکی نیز می‌توان از شر یخ شل شده روی شیشه‌ها، خلاص شوید.

توجه داشته باشید، وقتی شیشه اتومبیل شما یخ بسته است به هیچ عنوان از برف پاکن استفاده نکنید، چرا که سختی یخ روی شیشه باعث خرابی برف پاکن‌ها می‌شود و شما با این روش نمی‌توانید برفک‌های یخ زده روی شیشه‌ها را برطرف کنید. در ضمن سعی کنید در هنگام شستن یخ روی شیشه ها در مصرف آب صرفه جویی کنید چرا که وقتی آب روی یخ پاشیده شود خیلی زود آن را ناپایدار می کند نیازی نیست که شما با آب بیشتری این مشکل را برطرف کنید.

استفاده از ضدیخ دست ساز و یا صنعتی

همانطور که می‌دانید مایع ضد انجماد در اکثر فروشگاه‌های لوازم فروشی خودرو، عرضه می‌شود. این گونه مواد با توجه به کارایی که دارند در اکثر شهرهای خیلی سرد به وفور یافت می‌شوند. در هر صورت اگر دوست ندارید از این گونه ضد یخ‌ها به خاطر مسائل مالی و زیست محیطی استفاده کنید، می‌توانید آن را در خانه درست کنید. برای این کار کافی است، مقداری از الکل صنعتی را درون یک بطری اسپری بریزید و سپس چند قطره مایع ظرفشویی را با آن اضافه کنید و پس از چند بار تکان دادن محلول می‌توانید از آن به راحتی برای نابودی یخ روی شیشه‌ها، بهره ببرید.

استفاده از اسپری ضد انجام برای رهایی از یخ روی شیشه‌ها

شما می‌توانید هم از اسپری‌ای که از مغازه خریده‌اید و هم اسپری‌ای که خودتان ساخته‌اید، استفاده کنید. برای این کار کافی است؛ روی یخ محلول را اسپری کنید، سپس اجازه دهید تا محلول اسپری شده باعث آب شدن یخ‌های روی شیشه شود. البته بیش از یک الی دو دقیقه منتظر نمانید محلول ضد یخ کمتر از دو دقیقه یخ ها را متلاشی خواهد کرد، بعد از این مدت با استفاده از یک پارچه و یا تی پلاستیکی بقایای یخ مانده روی شیشه‌ها را پاک کنید. سعی کنید در هنگام پاک کردن بقایای یخ آب شده از یک دستکش استفاده کنید، در ضمن اگر متوجه شدید مقدار ضد یخی که بر روی شیشه اسپری می‌کنید، کارایی خوبی ندارد، سعی کنید از حجم بیشتری از ضد یخ بهره ببرید تا سطح شیشه از وجود تکه‌های یخ پاک شود. البته ضد یخ‌های تجاری برای دماهای مختلفی طراحی شده‌اند، سعی کنید برای خرید این گونه ضد یخ‌ها، حتما دمای کاربردی و سرمای هوای منطقه خود را در نظر داشته باشید.

استفاده از کارت اعتباری

در پاره‌ای از مواقع پیش می‌آید که شما به آب و یا ضد یخ دسترسی ندارید از این رو وقتی با شیشه‌های یخ زده ماشین خود، روبه‌رو می‌شوید، ابتدا سعی کنید ماشین‌تان را روشن کنید، سپس چند دقیقه صبر کنید تا اتومبیل‌تان کمی گرم شود. سپس با استفاده از یک کارت اعتباری مثل کارت بانکی به آرامی تکه‌های یخ زده روی شیشه اتومبیل‌تان را پاک کنید. البته برای اینکه خیلی راحت‌تر از شر یخ‌های روی شیشه ماشین‌تان راحت شوید، سعی کنید چند دقیقه‌ای صبر کنید تا ماشین‌تان گرم شود. همین امر باعث می‌شود تا تکه‌های یخ روی شیشه با استفاده از کارت اعتباری به خوبی پاک شوند، فقط دقت کنید در هنگام استفاده از کارت اعتباری قسمتی از آن که با دستگاه‌ها در ارتباط مستقیم نیست را استفاده کنید، تا کار اعتباری‌تان کارایی خود را از دست ندهد. در چنین شرایطی استفاده از کارت اعتباری و یا هر کارتی که استحکام خوبید در مقابل خم شدن داشته باشد، باید استفاده کنید.

 

شیوه درست استفاده از کارت اعتباری برای رهایی از یخ روی شیشه‌های اتومبیل

بهترین نوع کارت اعتباری برای برطرف کردن یخ روی شیشه ماشین، کارت‌های قوی و سخت با جنس پلاستیک است. شما این گونه کارت‌ها را در کیف پول خود دارید. توجه داشته باشید که از کارت‌های اعتباری چند لایه استفاده نکنید. این گونه کارت‌ها به اندازه کافی مستحکم نیستند، وقتی شما می‌خواهید تکه‌های یخ روی شیشه‌ها را پاک کنید، به راحتی خم می‌شوند و به خوبی نمی‌توانند یخ‌ها را از روی سطح شیشه پاک کنند. سعی کنید از کارت‌های اعتباری که کارایی کمی دارند و یا تاریخ مصرف‌شان گذشته استفاده کنید، چرا که خطر آسیب دیدن کارت‌های اعتباری در این روش وجود دارد.

برای شروع شما می‌توانید لبه کارت اعتباری را به صورت مایل روی شیشه یخ زده قرار دهید و با قدرت و به آهستگی روی یخ روی شیشه‌ها بکشید تا لایه یخ از روی شیشه‌ها جدا شود. در این روش اجازه ندهید تا کارت اعتباری بیش از حد خم شود. چون ممکن است نهایتا بر اثر فشار بشکند. شاید برای جدا کردن تکه‌های یخ از روی شیشه ماشین نیاز به قدرت بیشتری داشته باشید، فقط توجه داشته باشید که به دست‌تان آسیب نزنید. اگر می‌ترسید که کارت اعتباریتان بشکند، سعی کنید چند کارت اعتباری تاریخ گذشته را همواره درون ماشین خود، در فصول سرد سال داشته باشید. در چنین شرایطی معمولا انتهای شیشه‌های ماشین پر از تکه‌های یخ می شود، سعی کنید با استفاده از کارت اعتباری یخ‌های جمع شده را از آن منطقه دور کنید، چرا که اگر محیطی که در آن سکونت می‌کنید، بیش از حد سرد باشد، آن تکه‌های یخ روی هم جمع شده و دوباره یخ می‌بنندد که می‌تواند مشکلاتی را برای شما و ماشین‌تان به وجود آورد. پاک کردن بقایای یخ از روی شیشه و یا بدنه ماشین کار بسیار سخت و یا پیچیده‌ای نیست. فقط کافی است، زمان بیشتری را برای این کار در نظر بگیرد.

استفاده از کیسه برنج گرم شده برای آب کردن یخ روی شیشه ماشین

برای اینکه بتوانید بدون هیچ گونه مشکلی از داخل ماشین‌تان از شر یخ‌های روی شیشه‌های بیروی آن خلاص شوید، کافی است مقداری برنج را به همراه کیسه آن، درون ماکروویو قرار دهید تا گرم شود. برای این کار ۳۰ ثانیه و یا یک دقیقه زمان لازم است تا برنج‌ها به خوبی گرم شوند. البته توجه داشته باشید کیسه‌ای را که برنج‌ها را درونش قرار می‌دهید، در محیط داخلی مایکرویو قابل اشتعال نباشد. وقتی برنج‌های داخل کیسه به اندازه کافی گرم شد، آن را با خود تا ماشین‌تان حمل کنید. سپس از داخل ماشین کیسه برنج گرم شده را روی شیشه‌های ماشین بمالید به صورتی که بتواند گرمای برنج را جذب کند. این کار باعث می‌شود با گرم شدن تدریجی شیشه یخ زده، یخ آن باز شود و شما با استفاده از یک کارت اعتباری و یا یک تکه پارچه از شر یخ روی شیشه اتومبیل‌تان راحت شوید. البته استفاده از کیسه‌های استات سدیم نیز می‌تواند به کارتان بیاید. از آنجایی که با فشار دادن این گونه کیسه‌ها آن‌ها واکنش نشان می‌دهند و گرم می‌شوند، می‌توانند به عنوان جانشن برنج گرم شده در کیسه، عمل کنند. فقط کافیست دکمه‌ای را برای همین منظور روی آن نصب شده است را فشار دهید و پس از آنکه، احساس گرما کردید آن را از داخل ماشین زیر شیشه‌های ماشین قرار دهید تا باعث آب شدن یخ روی شیشه‌ها شود.

هشدارهای لازم برای استفاده از این روش

کیسه‌های استات سدیم و یا کیسه برنج گرم شده ممکن است مثل آب داغ عمل کنند. از این رو دقت کنید که آن‌ها را روی یک قسمت خاص از شیشه در مدت زمان زیاد قرار ندهید. سعی کنید پس از چند ثانیه مکان کیسه‌ها را تغییر دهید تا گرما در تمامی نواحی شیشه به طور مساوی تقسیم شود. این کار باعث می‌شود یخ تمام نقاط شیشه به طور یکنواخت شل شده و از روی آن جدا شوند. وقتی مطمئن شدید که یخ روی شیشه خودرویتان به اندازه کافی شل شده است، برای برطرف کردن بقایای آن از روی شیشه می‌توانید از شیشه پاکن خودروی خود استفاده کنید.

 

پوششی برای شیشه‌ها

یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای این‌که شیشه اتومبیل خود را از یخ زدگی حفظ کنید، استفاده از یک پوشش مناسب برای آن‌ها است. سعی کنید، پیش از فرا رسیدن فصل یخبندان پوششی برای خودروی خود تهیه کنید. به خصوص اگر ماشین‌تان در فضای باز است. یادتان نرود برای اینکه روی شیشه خودروی شما یخ ببندد، نیاز به شبنم عصر گاهی است. پس سعی کنید قبل از آنکه شبنم عصرگاهی روی شیشه و بدنه خودرویتان بیفتد و در طول شب بر اثر سرمای شدید یخ ببندد، روی ماشین‌تان را بپوشانید. وقتی شما از نشستن شبنم به طور مستقیم روی خودرویتان جلوگیری کنید، در واقع از یخ بستن آن در طول شب جلوگیری کرده‌اید، تا زمانی که آبی برای یخ زدن وجود نداشته باشد، به هیچ وجه شیشه‌های اتومبیل‌تان یخ نمی‌بندند.

یک ترفند ساده برای یخ نبستن شیشه‌های جلوی اتومبیل استفاده از ضد یخ‌ها است. برای این کار سعی کنید، مقداری از محلول ضد یخ را روی شیشه اتومبیل خود اسپری کنید تا از یخ‌ زدگی در طول شب جلوگیری شود. اگر شما پوشش یکپارچه برای اتومبیل خود ندارید، جای نگرانی ندارد. فقط کافیست یک تکه مقوا و یا پارچه ضخیمی را به کمک یک تکه سنگ روی شیشه جلوی اتومبیل خود ثابت کنید تا در طول شب از نشستن شبنم به طور مستقیم روی شیشه خودروی‌تان جلوگیری شود. مزایای استفاده این روش این است که شما در هنگام صبح برای رفتن به محل کار خود دیگر نیازی نیست زمان زیادی را برای برطرف کردن یخ روی شیشه اتومبیل خود صرف کنید. فقط کافیست پوشش مورد نظر را از روی شیشه ماشین خود جدا کنید. اما این امکان وجود دارد که حاشیه شیشه اتومبیل شما که به خوبی پوشش نداده شده کمی یخ بزند. این با توجه به کل سطح شیشه چیز ناچیزی بوده و می‌توان آن را نادیده گرفت و به فکر رسیدن به محل کار خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *