نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

آیا بنزین توزیع شده در شیراز ناخالصی دارد؟

آیا بنزین توزیع شده در شیراز ناخالصی دارد؟

شیراز – ایرنا- وجود هوای پاک در کلان شهر شیراز نیاز به مراقبت دارد ، جلوگیری از اختلاط بنزین یورو ۲ و یورو ۴ و سماجت و پیگیری دستگاه‌های مسوول برای دریافت سهم و حق شیراز از بنزین یورو ۴ می‌تواند مزیت هوای پاک را برای شیراز حفظ کند.

شیراز تنها کلان شهر کشور است که به لطف نداشتن صنایع بزرگ و پایش مستمر خودروها از هوای نسبتا مطلوب و عاری از آلودگی برخوردار است ، این مزیت موجود در شیراز نیاز به مراقبت و نگهداشت دارد و در صورت غفلت از آن شیراز نیز به ردیف شهرهای با هوای آلوده می پیوندد.

بر اساس آمارهای موجود سال گذشته ،روزانه ٧٠٠ هزار لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در کلانشهر شیراز توزیع می شده است ، توقف عرضه بنزین یورو ۴ در شیراز می‌تواند این شهر را به سمت هوای آلوده سوق دهد موضوعی که سازمان های مسوول نباید به راحتی از کنار آن عبور کنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس روز شنبه اعلام کرد: کیفیت و نحوه توزیع سوخت یورو ۴ در جایگاه‌ها مورد رصد و پایش است.

لیلا تاجگردون در جلسه ای با حضور نمایندگان شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی و پالایشگاه شیراز  به بررسی آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از کیفیت و نحوه توزیع سوخت در جایگاه‌های سطح استان و شهر شیراز با محوریت موضوع کیفیت و نحوه توزیع سوخت یورو ۴ پرداخت .

تاجگردون؛ معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس دراین نشست  بر لزوم حفظ کیفیت سوخت و نحوه مناسب حمل و توزیع آن در جایگاه‌های سطح استان و ضرورت توجه به آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های بی کیفیت و تأثیر نامطلوب آن بر سلامت محیط زیست و شهروندان تاکید کرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس دراین نشست اظهار داشت : نتایج سنجش پارامترهای آلاینده بر روی نمونه های برداشت شده از تعدادی جایگاهها بیانگر بالا بودن فاکتورهایی نظیر گوگرد و بنزن حاکی از بی کیفیت بودن برخی سوخت‌های توزیعی بوده است .

وی ادامه داد: بالطبع این رویکرد بر کیفیت هوای شهرها و هوای شیراز بی تأثیر نخواهد بود.

این مقام مسوول همچنین موضوع اختلاط بنزین و گازوئیل یورو ۴ با بنزین و گازوئیل یورو ۲ در کامیون‌ها و جایگاه ها را مورد بحث قرار داد و اعضای شرکت کننده در این جلسه راه کارهای لازم جهت کاهش اختلاط سوخت یورو ۴ با سوخت معمولی را در فرایند حمل و توزیع  بررسی کردند .

این راهکارها در کارگروه هوای پاک استان فارس ارائه شده تا تصمیمات لازم اخذ گردد.

طبق بررسی‌های بعمل آمده، منشا اصلی آلودگی هوا در شیراز تردد خودروهای تک سرنشین می باشد. ضروری است مسئولین امر هرچه سریعتر نسبت به ساماندهی سرویس مدارس و تشویق مردم به استفاده بیشتر از خودروهای عمومی جهت کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوا اقدام نمایند.

شیراز تنها کلان شهری است که مشکل آلودگی هوا ندارد ، هر چند بخشی از  این عدم آلودگی ناشی از غیر صنعتی بودن شیراز است ، خطری که احساس می شود ، عدم رعایت الزامات زیست محیطی در معاینه فنی خودروها است که می‌تواند موهبت هوای پاک و سالم را از شیراز بگیرد.هوای شیراز از ابتدای امسال تاکنون در وضعیت پاک یا سالم گزارش شده و هیچ روزی هوا در شرایط ناسالم نبوده است.

کارشناسان محیط زیست ، خودروها  را عامل ۷۵ درصدآلودگی هوای کلانشهر شیراز می دانند ، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و پایش مستمر واحدهای صنعتی از جمله مواردی است که می‌تواند  پاک ماندن هوای شیراز را حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *