نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

آیا «کرونا» به ایران رسیده است؟

با افزایش شیوع و مرگ و میر‌های ناشی از ویروس سرزمین اژد‌های سرخ و نفوذ کرونا به سایر نقاط جهان، سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع کرونا ویروس را به عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد، اما با تمام تعاملات میان ایران و چین مسئولان وزارت بهداشت کشورمان می‌گویند، این ویروس هنوز به ایران نرسیده، اما دیر یا زود این مهمان ناخوانده وارد مرز‌های کشور ما خواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پس افکار مردم گویا ترس از ابتلا به «کرونا» موج می‌زند. این را می‌توان از میان کلمات گاه و بیگاهی که در هنگام گذر از کنار آدم‌ها در خیابان‌های تهران به گوش می‌خورد فهمید. شبکه‌های اجتماعی اما پیشتاز در گسترش این نگرانی‌ها در سطح عمومی هستند. گاه مطالبی مفید برای مقابله با شیوع این ویروس به اشتراک می‌گذارند و گاه با اشتراک عکسی از آمبولانسی با چند پرستار که لباس‌های مخصوص پوشیده‌اند، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهند. در این میان، مقامات معتقدند که خبری از کروناویروس در ایران نیست، گرچه تا لب مرزهای ایران رسیده و آمدنش به ایران اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، بی‌اعتمادی عمومی به گزارش‌ها و اظهارات مقامات در ایران سبب شده تا مردم بیش از اظهارنظرهای رسمی، گوش‏شان به شایعات باشد و خود برای جلوگیری از بحرانی دیگر پیش‌قدم شوند.

تا اطلاع ثانوی ورود هرگونه مسافر از مبدأ چین ممنوع

به همین خاطر و برای به تعویق انداختن ورود کرونا، وزیر بهداشت در پیامی توئیتری از نامه‌نگاری‌اش با معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد. سعید نمکی در این نامه از اسحاق جهانگیری درخواست کرده تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدأ چین به هر طریقی جلوگیری شود.

روزگذشته هم در جلسه اضطراری هیئت دولت پرواز‌های رفت و برگشت ایران – چین به طور موقت متوقف شد. علاوه بر این وزارت بهداشت برنامه‌های خود را برای پیشگیری از ورود و همه‌گیری کرونا پیش می‌برد و برای بازگرداندن بیش از۷۰ نفر از هموطنان و دانشجویان ایرانی مقیم ووهان چین، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته است، بناست تا این افراد تحت مراقبت‌های بهداشتی خاص ظرف روز‌های آینده به کشور بازگردند.

سازمان جهانی بهداشت در نشستی که روزپنج‌شنبه (۱۰ بهمن) برگزار کرد، شیوع کرونا ویروس را به‌عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد. ویروس کرونا دسته‌ای از ویروس‌ها را شامل می‌شود که بیماری‌هایی از سرماخوردگی ساده تا سارس را موجب می‌شوند. این ویروس از حیوانات به انسان قابل انتقال است. بیماری‌زایی این ویروس، سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علائمی مشابه سرماخوردگی ساده ایجاد می‌کند.

پیروزی اقتصادی امریکا با شیوع کرونا در چین

به رغم ابتلای شش امریکایی به کرونا، برخی گمانه‌زنی‌ها شیوع ویروس کرونا در چین را با امریکا مرتبط می‌دانند. اظهارات اخیر وزیر بازرگانی امریکا و ابراز خرسندی وی از شیوع کرونا در چین، این گمانه را تقویت می‌کند. ویلبور راس در مصاحبه‌ای با فکس‌نیوز گفته است: «شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد امریکا خوب باشد. فکر می‌کنم این امر به تسریع بازگشت شغل‌ها به امریکای شمالی کمک خواهد کرد.»

وی تصریح کرد شخصاً بنا ندارد که به‌خاطر این بیماری مهلک اظهار پیروزی کند!

تلاش وزارت بهداشت برای ممانعت از ورود کرونا

وقتی درمان قطعی برای یک بیماری وجود ندارد، شاید بهترین راهکار پیشگیری از ورود احتمالی این ویروس به کشور باشد و، چون کشور مبدأ کرونا چین است عاقلانه‌ترین کار در شرایط کنونی لغو پرواز‌های چین به ایران است؛ موضوعی که وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرده است.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور می‌گوید: «با توجه به اعلام وضعیت اضطرار جهانی ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی، در کشور ما نیز اقدامات کنترلی و پیشگیرانه براساس پروتکل جهانی سازمان بهداشت جهانی و به صورت یکنواخت با سایر کشور اجرا می‌شود. در بیانیه و نامه وزارت بهداشت که امروز از سوی وزیر بهداشت تقدیم دولت می‌شود، خواسته شده که همه سفر‌های غیر ضروری و از جمله سفر‌های تفریحی و توریستی از چین به ایران لغو و ممنوع شود و سفر‌های کاری نیز در حداقل ممکن و فقط برای موارد ضروری انجام شود».

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با تأکید بر اینکه ورود کرونا به کشور موضوع نگران‌کننده‌ای نیست، تصریح می‌کند: «همه کشور‌ها در مقابل کرونا ویروس جدید، چهار وظیفه دارند؛ اگر این ویروس وارد کشورشان شد، مردم باید با شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنند. اگر مردم به این ویروس مبتلا شوند، کمتر نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی خواهند داشت. باید بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت شود. اگر مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آن‌ها شود تا کار آن‌ها کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود و بالاخره مبتلایان، کمتر جان خود را از دست بدهند.»

گزارش‌ها از کشورهایی که موارد ابتلا به ویروس کرونا مشاهده شده نشان می‌دهد که امارات نزدیک‌ترین کشوری است که در همسایگی با ایران فردی مبتلا شده به این ویروس را مشاهده کرده است. گرچه خبرهای غیررسمی خبر از مشاهده مواردی دیگر از مبتلایان به این ویروس در اقلیم کردستان عراق و پاکستان دارد، اما مسئولان و مقامات بهداشتی در ایران این خبرها را تکذیب می‌کنند و البته نقشه‌های جهانی از نحوه گسترش این ویروس در جهان این دو کشور را نشان نمی‌دهد. با این حال، خطر ورود این ویروس به ایران از طریق گردشگران یا ایرانیانی که به کشورهای دیگر به خصوص چین سفر کرده‌اند، یکی از نگرانی‌هایی است که جامعه را به تکاپو انداخته است.

اظهارات مسئولان درباره تحت کنترل بودن این بیماری در ایران در حالی است که همچنان افکار عمومی نتوانسته خود را آرام نگه دارد. آگاهی افکار عمومی از وضعیت درمان این بیماری در شرایط تحریم، کمبود دارو و پرسنل و از سوی دیگر مواجه بیمارستان‌ها با تخت خالی در شرایط معمولی به این نگرانی‌ها دامن می‌زد. تنها شیوع بیماری آنفلوانزا از مهرماه امسال در ایران نزدیک به ۱۰۶ نفر را به کام مرگ کشانده است. همه اینها اما در کنار جیب خالی و وضعیت اقتصادی مردم که سبب شده مراجعه مردم به مراکز پزشکی را کاهش و خوددرمانی را افزایش دهد، بر شدت نگرانی‌ها می‌افزاید.

کرونا با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

کرونا با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، لرزش دستان، گلودرد، معمولا سردرد و تب باعث ایجاد عفونت و مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

افراد مسن بالای ۶۰ سال و به طور کلی کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند. وزارت بهداشت جهانی انتقال ویروس کرونا را از انسان به انسان تأیید کرده است، اما متخصصان پزشکی در خصوص این موضوع در حال بررسی هستند تا بفهمند چه کسی می‌تواند آن را بیشتر منتقل کند. ویروس کرونا می‌تواند از طریق دست دادن با افراد مبتلا به این ویروس یا موادغذایی خیابانی مانند فست فود یا سایر غذا‌های دیگر منتقل شود.

استاد بیماری‌های عفونی نوظهور و بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد در خصوص علائم ابتلا به ویروس کرونا گفته است؛ بیماران مبتلا به این ویروس تا یک هفته سرفه‌های خفیف و تنگی نفس را تجربه می‌کنند و سپس با علائم بدتری رو به رو می‌شوند. نا گفته نماند که تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد با وضعیت جسمانی شدید و غیر قابل تحمل به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند.

طبق آخرین خبر‌ها شمار قربانیان کروناویروس در چین به ۲۱۳ نفر رسیده و بیش از ۹ هزار و ۷۷۶ چینی تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند. ۱۴ مورد از ابتلا به این ویروس در تایلند گزارش شده است. در ژاپن و آلمان نیز اولین مورد ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوان منتقل شوند برای مثال ویروس سارس از گربه و ویروس «مِرس» از شتر به انسان منتقل می‌شوند. اما در خصوص ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که چه حیوانی باعث انتقال این ویروس به بدن انسان می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کرونا با سرفه کردن این ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند.

کرونا” درمان ندارد

برای درمان ویروس کرونا روش خاصی وجود ندارد و بیشتر اوقات علائم این بیماری به سرعت از بین می‌روند، ولی متخصصان توصیه جدی در خصوص مراقبت‌های پزشکی به بیماران دارند.

در صورتی که علائمی بدتر از سرماخوردگی داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصصان با تجویز داروی درد یا تب، دوش آب گرم، استفاده از دستگاه بخور، خواب کافی و نوشیدن مایعات می‌توانند در روند بهبود بیماری فرد تاثیرگذار باشند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا

تمامی افراد باید از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان خودداری کنند و شستن دست‌ها با آب و صابون را به مدت ۲۰ ثانیه جدی بگیرند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند. اگر علائمی مانند سرماخوردگی در بدنتان به وجود آمد و با شک و تردید در خصوص ابتلا به ویروس کرونا مواجه بودید؛ حتما برای بررسی کامل وضعیت سلامت  خود به مراکز درمانی مراجعه کنید. هنگام حضور در اماکن عمومی بهتر است از ماسک استفاده کنید و  از دست دادن و بغل کردن دیگران خودداری کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف غذاهای خیابانی و روباز خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *