نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

تبعات اقتصادی ترور سردار سلیمانی؛ رشد قیمت نفت ادامه‌دار است

تهران- ایرناپلاس- یک کارشناس بازار نفت معتقد است رشد قیمت نفت در روز گذشته تنها گام اول از یک سری افزایش‌های سریالی خواهد بود.

در پی به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نرخ نفت شاهد بیشترین افزایش طی سه ماه گذشته بود که دلیل آن ترس از افزایش درگیری‌ها در منطقه و مختل شدن عرضه نفت است.

نرخ نفت برنت در معاملات روز جمعه ۲.۳۵ دلار افزایش یافت و به ۶۸ دلار و ۶۰ سنت در پایان معاملات هفته رسید. نرخ نفت آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز در بازار نیویورک ۱.۸۷ دلار معادل ۳.۱ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۳ دلار و ۵ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از ۲۰ ماه مه بود و برای کل هفته حدود ۲.۲ درصد رشد داشت.

محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه نفت و انرژی معتقد است:  نفت WTI آمریکا قبلاً از نفت برنت بالاتر بود و همیشه ۵ تا ۱۰ دلار اختلاف قیمت داشت، ولی به خاطر اینکه بازار خود را حفظ کند الآن برعکس شده، یعنی بین ۵ تا ۱۰ دلار کمتر از برنت است. به گفته وی این موضوع به دلیل تلاش آمریکا برای حفظ تعادل بازار نفت رخ داده است، وگرنه می‌توانست مانند سابق بر اساس نیاز خود نفت خود را با قیمت بیشتر به بازار تزریق کند. این موضوع نشان می‌دهد آمریکا نفعی از افزایش قیمت نفت نمی‌برد.

صادقی در ادامه در خصوص روند افزایش قیمت بعد از شهادت سردار سلیمانی گفت: رشد قیمت نفت در این دامنه در گام اول قابل توجه است و برای آینده شاید شاهد رشد بالاتری هم باشیم. در بازار نفت درست است که حجم و جایگزینی اهمیت دارد، ولی اصل موضوع امنیت عرضه است که اگر تابع یک سری تحولات ژئوپولتیک و مسائل امنیتی قرار گیرد، حتی اگر تهدید در سطح یک بشکه باشد نیز می‌تواند تهدیدآمیز باشد.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد عرضه نفت جهان معادل روزانه ۱۷ تا ۲۰ میلیون بشکه نفت از طریق خلیج فارس عرضه می‌شود، افزود: ایران تهدید کرده انتقام خواهد گرفت که این خود ریسک تولید را بالا برده است.

این کارشناس بازار نفت عنوان کرد: منطقه خاورمیانه یک تمدن دیرینه اسلامی دارند و اگر کمرنگ شدن نقش سلطه آمریکا در منطقه را در نظر بگیریم به این نتیجه خواهیم رسید که تمدن کشورهای منطقه خاورمیانه دوباره احیا خواهد شد و این وابستگی‌ها و سلطه‌گری‌ها از بین خواهد رفت. بر مبنای این مسائل ژئوپلوتیک و سیاسی نقش آمریکا در آینده را کمرنگ می‌بینیم و از همین رو کشورهایی مانند عمان و کویت می‌توانند تغییراتی بر مبنای ساختار فعلی خود ایجاد کنند و در منطقه حضور داشته باشند.

وی افزود:در این فضا اگر تنها کشور عراق با ایران همراهی کند، توانایی مقابله با ذخایر و تولید عربستان را کسب خواهند کرد و از این طریق نفوذ بیشتری در بازار نفت خواهند داشت. کشور عراق با داشتن ۱۵۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی، از این نظر بعد از ایران در منطقه قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *