نوشته شده در تاریخ ۲ Comments

توسعه سواحل ایران با انرژی حاصل از موج

کشور ایران دارای ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل است این سواحل در مناطقی قرار گرفته‌اند که اغلب مردم دارای وضع مالی خوبی نیستند و از روش های مانند ماهیگیری تجارت دریایی امرار معاش می‌کنند به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی قاچاق یکی از راه های اصلی کسب درآمد مردم در این مناطق است که می تواند موجب بروز خسارت های اقتصادی و امنیتی بسیار زیادی گردد.

دریا به عنوان یکی از مهمترین منابع حیاتی و با ارزش در تمام دنیا شناخته می شود و در اغلب کشورهای جهان مردم ساحل نشین به دلیل امکان استفاده از این منبع ارزشمند دارای موقعیت و جایگاه مالی و اجتماعی خوبی هستند.

بیش از ۷۰ درصد مردم جهان و شهرهای بزرگ در فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل ها قرار دارند و این امر موجب می شود که تمرکز زیادی از نظر نیاز به انرژی و صنایع مرتبط با آن در این مناطق وجود داشته باشد.دریا علاوه بر این که منبع بسیار مهمی از نظر آب مواد غذایی و مسیر های تجاری است می‌تواند از زاویه دیگر منبع بسیار خوبی برای انرژی باشد.

هر متر مربع از مساحت دریا انرژی برابر با ۷۰ هزار وات می‌تواند داشته باشد این انرژی بر حسب شرایط آب و هوایی و میزان مواد بودن دریا متفاوت است.

اما نکته مهم آن است که این انرژی پاک چندین برابر انرژی خورشید که در هر متر مربع تنها ۱۵۰ وات و یا انرژی باد می باشد.

اگر چالش های اصلی مربوط به استفاده از انرژی موج و تبدیل آن به الکتریسیته برطرف گردد می توان در تمام خط ساحلی با ایجاد نیروگاههای کوچک مبتنی بر موج انرژی تولید نمود این انرژی می‌تواند موجب افزایش سطح رفاه بهبود خدمات و کاهش بار بر روی شبکه اصلی توزیع و انتقال نیرو در کشور شود.

علاوه بر آن با توجه به رطوبت بالای محیط در صورت تولید انرژی ارزان می‌توان به راحتی آب شیرین را با استفاده از فناوری تقدیر از محیط دریافت نمود و سواحل را به محیط‌های آباد تبدیل کرد.

ایجاد این نیروگاه ها می‌تواند زنجیره ارزش بسیار بزرگی ازخدمات و کالاهای فناورانه را در ایران فعال نماید این زنجیره ارزش از شرکت های مهندسی و طراحی شروع شده و در ادامه به شرکت های ساخت و تولید بزرگ که اتفاقاً در سال‌های اخیر با مشکل بازار مواجه بوده‌اند مانند هپکو و ماشین سازی وصل می شود در نهایت شرکت‌های تعاونی بهره برداری منطقه‌ای می‌تواند برق تولید شده را در شبکه توزیع بفروشند یا آن را به کشورهای اطراف صادر نمایند.

۲ thoughts on “توسعه سواحل ایران با انرژی حاصل از موج

  1. با سلام
    مطلب خوبی رو برای انتشار انتخاب کردین ولی ایکاش قبل از نشر عمومی ویراستاری بشه. توی متن چندین خطای دیکته ای وجود داره از جمله مواد بجای مواج و …
    پیشنهاد دوم ارائه رفرنس و لینک مطالعات تکمیلی برای مطالب هست که هم براتون کار سئو رو انجام میده و هم تجربه کاربری خوبی رو در پی خواهد داشت و به طبع آن افزایش بازدید از سایت.

    1. حتما دقت میکنیم در اصلاح این موارد از نظر شما متشکریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *