نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

جذابیت قیمتی بنزین ایران علیرغم شیوع کرونا

جذابیت قیمتی بنزین ایران علیرغم شیوع کرونا

هر چند شیوع کرونا جریان انواع اقلام صادراتی را با کندی مواجه کرده اما جذابیت قیمتی بنزین ایران بخصوص برای همسایگان، بازار این فرآورده ایرانی را گرم نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های نفتی، ایران بعد از سال‌ها مقاومت ژنرال، بالاخره به طور رسمی و گسترده، سکان درآمدی صنعت نفت را به سمت توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی چرخاند و در نتیجه طلسم عرضه منظم و حجم بالای بنزین در بورس انرژی، به عنوان یکی از ۵ فرآورده اصلی که انحصار فروش آن در اختیار دولت بود شکسته شد. با توجه به قیمت پایین و کیفیت بالای بنزین ایران در منطقه، به سرعت صف خریداران بنزین در رینگ بین المللی بورس انرژی تشکیل شد. نتیجه این اقدام این بود که در شرایطی که فروش نفت کشور با چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد، عایدی قابل توجهی از محل صادرات بنزین، نصیب کشور می‌شد. البته در این میان توسعه ظرفیت‌های پالایشی کشور از جمله پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس کمک خوبی به این رشد پایدار صادرات بنزین با کیفیت داشت.

این روند علاوه بر اینکه درآمد صادراتی و اشتغالزایی خوبی برای کشور در پی داشت، توانست بخشی از نگرانی‌ها برای افت تولید نفت و میعانات گازی به عنوان خوراک پالایشگاهی را کاهش دهد.

سایه کرونا بر بازار بنزین

با شیوع ویروس کرونا اما ورق برگشت. میزان تقاضای جهانی بنزین در سراشیبی سقوط قرار گرفت و ایران نیز از روند مستثنا نبود؛ علت اصلی این کاهش تقاضا به دلیل ایجاد محدودیت‌های تردد شهری و جاده‌ای بود. این محدودیت‌ها در کشورهای همسایه ایران نیز ادامه داشت. علاوه بر این گمرکات کشورهای مختلف در ترددهای زمینی اعلام محدودیت کردند که موجب شد این کاهش تقاضا تشدید شود.

با این وجود همچنان قیمت و کیفیت نقش مهمی در جذب خریدار ایفا می‌کند. نگاهی به قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه ایران حاکی از آن است که قیمت بنزین از چنان قدرت رقابتی برخوردار است که در دوران شیوع کرونا و علیرغم افت شدید تقاضا همچنان برای همسایگان می‌تواند جذاب باشد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده تا ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ میلادی (۸ اردیبهشت ۹۹) بین همسایگان خشکی ایران (حمل زمینی) گران‌ترین قیمت هر لیتر بنزین متعلق به ترکیه با قیمت حدودی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ارزان‌ترین بنزین نیز برای ترکمنستان با قیمت ۶ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر لیتر است. قیمت بنزین هر لیتر بنزین برای افغانستان، ۷ هزار و ۱۷۶ تومان، جمهوری آذربایجان، ۷ هزار و ۳۰۰ تومان، عراق، ۹ هزار و ۸۰۰ تومان و پاکستان، ۹ هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شده است. قیمت دلار محاسباتی برای این ارقام به نرخ دلار در بازار آزاد تهران و معادل ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

نام کشور قیمت هر لیتر بنزین به تومان
ترکیه ۱۱ هزار و ۷۰۰
عراق ۹ هزار و ۸۰۰
پاکستان ۹ هزار و ۳۰۰
آذربایجان ۷ هزار و ۳۰۰
افغانستان ۷ هزار و ۱۷۶
ترکمنستان ۶ هزار و ۷۰۰

هرچند که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌هایی رو به رو هستیم، اما قیمت‌های بنزین در همسایگی ایران نشان می‌دهد که ایران می‌تواند با برنامه ریزی برای صادرات، سود چشمگیری بدست آورد؛ بخصوص آنکه میزان تقاضای داخلی نیز بدلیل شیوع کرونا با افت شدیدی مواجه شده و مازاد مصرف رقم چشمگیری است و صادرات آن می‌تواند بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *