نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

خطرات تلفن همراه در پمپ بنزین واقعی است؟

خطرات تلفن همراه در پمپ بنزین

خطرات تلفن همراه در پمپ های بنزین و جایگاه های cng بسیار گوشزد شده است. اما به راستی آیا تلفن همراه موجب بروز آتش سوزی و انفجار در پمپ های بنزین میشود؟ یونش با بررسی استانداردهای بین المللی و مقالات موجود در پایگاههای معتبر جهانی این موضوع را بررسی کرده است .

بررسی محدوده های خطر در پمپ بنزین

پمپ بنزین دارای منطقه بندی خاصی است. دلیل این منطقه (زون) بندی  این است که تجهیزات الکتریکی معمولی مثل موتورها یا لامپها را نمی توان در چنین مناطقی بدون در نظر گرفتن برخی ملاحظات باز دارنده از حوادث استفاده کرد. از این رو در مناطق خطرناک از تجهیزات خاصی استفاده می کنیم که در مقابل انفجار مقاوم هستند. این مناطق خطر در پمپ بنزین ها را می­‌توانیم به صورت زیر تقسیم بندی کنیم:

ناحیه صفر : ناحیه ‌ای است که مخلوط گاز قابل انفجار به طور دائم موجود بوده و یا انتظار می‌­رود که برای مدت طولانی موجود باشد و یا چنین شرایطی به دفعات در دوره‌­های کوتاه رخ دهد.

ناحیه یک : ناحیه ­ای است که در طی کار عادی، می­‌توان وجود متناوب یا گهگاه مخلوط گاز قابل انفجار را انتظار داشت.

ناحیه دو : ناحیه ای است که در طی کار عادی وجود متناوب یا گه­‌گاه مخلوط گاز قابل انفجار انتظار نمی‌­رود و یا چنین  شرایطی به دفعات بسیار کم و در مدت کوتاه رخ می‌­دهد.

منطقه بندی خطر درپمپ بنزین
بر اساس استاندارد های موجود محدوده باک و زمان سوختگیری جزو زون 1 محسوب میشود. و گهگاه در این ناحیه مخلوط بخار بنزین و هوا که مستعد انفجار و آتش سوزی است وجود دارد.خطرات تلفن همراه در ناحیه ، دهانه باک وسیله نقلیه به هنگام سوخت گیری بیشتر است .مقدار بسیار کم انرژی تا دو دهم میلی ژول نیز می‎تواند در این منطقه باعث انفجار شود.این مقدار انرژی حتی می تواند از اصطکاک بین دست با موی سر یا لباس و روشن شدن گوشی تلفن همراه یا برقراری تماس با آن به وجود آید.گوشی‎های تلفن همراه ضد انفجار نیستند و با روشن شدن صفحه نمایش یا فشردن دکمه‎های آن ممکن است به دلیل نفوذ گاز سوخت، انفجار رخ دهد.

آیا خطر تلفن همراه در پمپ بنزین ها واقعی است ؟

بررسی اسناد و مدارک حوادث رخ داده در پمپ بنزین ها نشان میدهد که هیچ کدام از حوادث مستقیما با تلفن همراه در ارتباط نبوده اند . اما توصیه های ایمنی به دلیل امکان تجمع الکتریسیته ساکن در بدنه موبایل در اثر تماس با پارچه لباس یا روکش صندلی ها است که در نهایت منجر به بروز جرقه در هنگام تماس با دست در محدوده خطر میشود. بنابر این توصیه شده است  که از این وسایل در محدوده خطر استفاده نشود.(منبع را ببینید)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *