نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

دیسپنسر سوخت چگونه اختراع شد ؟

دیسپنسر سوخت

دیسپنسر چیست ؟

دیسپنسر یا واحد توزیع کننده سوخت دستگاهی  است که در یک جایگاه سوخت نصب و برای رساندن سوخت از مخزن جایگاه به خودرو ها و کامیون ها استفاده می شود. دیسپنسر ها از یک تا چهار نازل میتواند داشته باشد و برای پمپ کردن سوخت هایی مانند  بنزین ، دیزل ، CNG ، سوخت اتانول ، سوخت های زیستی مانند بیودیزل ، نفت سفید یا انواع دیگر سوخت به داخل وسایل نقلیه استفاده می شود.

اولین پمپ بنزین

اولین بار پمپ بنزین توسط فردی به نام سیلوانوس بوزر (Sylvanus Bowser) در ایالات ایندیانا در 5 سپتامبر 1885 اختراع شد. این پمپ برای اتومبیل ها استفاده نمی شد ، زیرا در آن زمان هنوز اتومبیل ها به صورت عمومی به فروش و استفاده مردم عادی نمی رسیدند. در عوض از آن برای برخی از لامپ های نفت سفید و اجاق خوراک پزی استفاده می شد. وی بعداً با افزودن اقدامات ایمنی و همچنین با اضافه کردن شیلنگ ، مستقیماً پمپ را به اتومبیل ها متصل کرد.  تا مدت ها از نام خود مخترع bowser برای اشاره به پمپ بنزین ها  استفاده شد. البته این نام دیگر در ایالات متحده به کار نمی رود و صرفا برای نام کامیون های سوخترسان هواپیما های بزرگ دربخش هایی از استرالیا و نیوزلند گاهی مورد استفاده قرار می گیرد.اولین دستگاه دیسپنسر برای سوخترسانی به خودروها به شکل امروزی در سال 1901 توسط جان جی توکهایم نروژی اختراع شد.

فناوری دیسپنسر های اولیه

بسیاری از پمپ های بنزین اولیه دارای سیلندر شیشه ای کالیبره در بالا بودند. نحوه ی کار این سیلندر شیشه ای به این شکل بود که ابتدا مقدار سوخت مورد نظر درون سیلندر مدرج پمپ می شود. سپس پمپاژ متوقف شده و بنزین با گرانش وارد مخزن خودرو ی مشتری می شود. در واقع این شیشه ی مدرج کالیبره، هم نقش لیتر شمار های امروزی را بازی می کرد و هم به مشتری اطمینان میداد که بنزین واقعا به داخل باک خودرو در حال انتقال است و میزان آن نیز صحیح است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *