نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

رئیس سازمان استاندارد: گازوئیل و بنزین مصرفی مشکلی ندارند؛ کامیون ها فرسوده و آلاینده هستند

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نیره پیروزبخت در نشست خبری امروز درباره نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا گفت: خودروهای فرسوده از بنزین استاندارد استفاده می‌کنند و کامیون‌ها و خودروهای سنگین نیز از گازوئیل استفاده می‌کنند که البته ما گازوئیل را آزمایش نمی‌کنیم زیرا در این مورد تکلیفی برای سازمان استاندارد تعیین نشده است. البته در برخی موارد که خودمان آزمایش کرده‌ایم نیز گازوئیل مصرفی مشکلی ندارد هر چند کامیون‌ها فرسوده و آلاینده هستند.

وی با بیان اینکه موتورخانه‌های موجود در کشور نیز در فصول سرد باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند، گفت: در ۶ ماه اول امسال دو هزار و ۶۰۰ موتورخانه واحدهای تجاری و دولتی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

پیروزبخت اظهار داشت: طبق آزمایش‌های صورت گرفته، بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها که در آلودگی هوا تاثیرگذار هستند، هیچ مشکلی ندارد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: همزمان با افزایش قیمت بنزین، بررسی نازل‌های سوخت در جایگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که در آبان ماه ۲۱۵ مورد از ۵ هزار و ۱۰۰ مورد نازل بازرسی شد و در آذر ماه نیز ۱۶۳ مورد از ۴ هزار و ۹۷۸ نازل و در یک هفته گذشته هم ۳۵ مورد از هزار مورد بازرسی نازل ها کم فروشی داشتند که توسط کارشناسان سازمان استاندارد و وزارت نفت پلمب شدند.

«محمدهادی حیدرزاده» مدیرکل اسبق حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در خصوص سخنان رییس جمهور مبنی بر اجرایی کردن طرح بازسازی 200 هزار خودروی سنگین (کامیون یا اتوبوس شهری) که عامل بخش عمده ای از آلودگی هوا هستند، بیان کرد: «طرح بازسازی و بهسازی خودروهای سنگین درون و بیرون شهری می‌تواند در کاهش آلودگی هوا تأثیر بسزایی داشته باشد. مشکل اصلی منابع آلودگی، خودروهای سنگین هستند. ساخت‌وساز در روز و تردد خودروهای سنگین بین جاده‌ای در افزایش آلودگی هوا سهم زیادی دارند.»

وی با اشاره به اینکه استانداردسازی خودروهای سنگین در کاهش آلودگی هوا تأثیر فراوانی دارد، گفت: «مورد دیگر که کمک شایانی به این امر می‌کند ارتقای کیفیت گازوئیل است. اگر کیفیت خودرو بالا و کیفیت گازوییل پایین باشد موتور خودرو دچار مشکل می‌شود.»

حیدرزاده افزود: «اگر در راستای بازسازی خودروهای سنگین کیفیت گازوئیل هم ارتقا داده شود، مشکل ایجاد آلودگی هوا توسط خودروهای نیمه سنگین تا درصد بالایی حل خواهد شد.»

وی خاطرنشان کرد: «نمی‌توان میزان آلودگی هوا را دقیق اندازه‌گیری کرد زیرا به مدل‌سازی‌هایی که در آینده صورت می‌گیرد بستگی دارد اما تأثیر شایانی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *