نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

راهکاری برای کاهش ۱۵ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین کشور

راهکاری برای کاهش 15 میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با وجود ظرفیت عرضه روزانه 40 میلیون مترمکعبی سوخت CNG با وجود بیش از 2400 جایگاه در مدار بهره برداری، در میانه سال گذشته تنها حدود 19 میلیون مترمکعب در روز سوخت CNG‌ در کشور مصرف می شد. این مقدار، با اجرای مجدد طرح سهمیه‌بندی بنزین و به موجب آن افزایش تقاضا برای سوخت CNG، افزایش یافت و به حدود 24 میلیون مترمکعب در روز رسید.

با توجه به افزایش تقاضای مصرف سوخت CNG به خصوص از سوی خودروهای عمومی و باری، نیاز به زیرساخت‌های جدید در این عرصه بود که شورای اقتصاد در جلسه فوق‌العاده ١١ آذرماه 1398 بنا بر پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، مصوبه ای با عنوان «حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و 460 هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز» را تصویب کرد که در آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها تا سقف 6500 میلیارد تومان تضمین و بازپرداخت می‌کند.

بر اساس این مصوبه، قرار است که یک میلیون و 464 هزار خودرو به صورت رایگان دوگانه‌سوز شوند. از این مقدار، 1 میلیون و 100 هزار دستگاه وانت هستند که تاکنون دوگانه سوز نشده‌اند و مصرف بنزین آن‌ها تا 15 میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود. به عبارتی، در صورت گازسوز شدن این تعداد وانت بنزینی، روزانه 15 میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاسته شده و به موجب جایگزینی این مقدار بنزین با سوخت گاز، تأثیر قابل توجهی در کاهش سهم حمل و نقل عمومی در آلایندگی هوا به خصوص در کلانشهرها خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *