نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

قمار شکست‌خورده آمریکا قیمت سوخت در اروپا را بالا می‌برد

با افزایش تنش‌های ایران و آمریکا و به تبع آن افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، ممکن است نرخ بنزین در قلب اروپا نیز بالا برود.

به گزارش ایبِنا، این احتمال در حالی قوت گرفته که اخیرا قیمت سوخت در انگلستان حدود یک سنت بالا رفته بود و سایر کشورهای اروپایی نیز به زودی باید نرخ بالاتری برای فراورده‌های نفتی بپردازند.

نرخ متوسط هر لیتر بنزین در بریتانیا هم اکنون معادل یک دلار و ۶۷ سنت و هر لیتر گازوئیل یک دلار و ۷۴ سنت است. نرخ نفت در بازارهای جهانی به دلار محاسبه می‌شود و بر همین اساس تغییر نرخ برابری پوند در برابر دلار نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت سوخت در بریتانیا دارد.

از زمان شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از شش درصد افزایش یافته است؛ قیمت هر بشکه نفت برنت در محدوده ۷۰ دلار در نوسان است. در بریتانیا بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مشتریان سوخت هم عرضه می‌کنند که از طریق پیمانکاران کوتاه مدت تامین می‌شود؛ قیمت سوخت در جایگاه‌های پمپ بنزین این سوپرمارکت‌ها معمولا دو هفته یک بار تعیین می‌شود. بی‌ثباتی در قیمت نفت می‌تواند بر نرخ سوخت در این پمپ‌بنزین‌ها اثر بگذارد.

تنش ایران و آمریکا بر بازارهای مالی هم تاثیر داشته و در روزهای اخیر سرمایه‌گذاران در معاملات احتیاط پیشه کرده‌اند. اخیرا بعضی از سرمایه‌گذاران، به جای دلار اقدام به خرید بعضی از ارزهای مطمئن نظیر فرانک سوئیس و ین ژاپن کرده‌اند.

قیمت طلا هم در روزهای اخیر به بالاترین حد در هفت سال گذشته رسید. امروز هر اونس طلا بیش از ۱۶۰۰دلار خرید و فروش شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *