نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

محموله جدید بنزین ایران در راه ونزوئلا

فارس : منابع آگاه می‌گویند یک نفتکش دیگر با محموله بنزین ایران راهی ونزوئلا شده و تهران احتمالا ماهانه دو تا ۳ محموله بنزین به ونزوئلا بفروشد.

 رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شد ایران احتمالا ماهانه دو تا ۳ محموله بنزین به ونزوئلا بفروشد.

ایران از ماه آوریل تاکنون ۵ نفتکش که مجموعا حدود ۱.۵ میلیون بشکه بنزین حمل می‌کردند به ونزوئلا که به شدت به سوخت نیازمند است، ارسال کرده و این محموله‌ها اندکی از صف‌های طولانی در پمپ‌های بنزین این کشور کاسته است.

دولت ترامپ که هم به دنبال متوقف کردن تجارت انرژی ایران است و هم می‌خواهد دولت نیکلاس مادورو را سرنگون کند، بارها تهدید کرده و به بنادر، شرکت‌های کشتی رانی و بیمه در مورد تسهیل امکانات برای این نفتکش‌ها هشدار داده است.

اما بنا بر گفته ۵ منبع آگاه تجاری و صنعتی نزدیک به وزارت نفت ایران، تهران قصد دارد به ارسال این محموله ها ادامه دهد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا مداخله یا نقض تحریم‌ها برای حمایت از ونزوئلا را تحمل نخواهد کرد اما مشخص نکرد چه اقدامی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: «جامعه تجارت بین‌الملل باید در مورد ریسک قانونی هرگونه مبادله تجاری با رژیم غیرقانونی  نیکولاس مادورو آگاه باشد.»

ایران که چندین دهه واردکننده خالص بنزین بود، سال گذشته اعلام کرد در تولید بنزین خودکفا شده است و فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه در روز در بندرعباس افتتاح کرد.

یکی از منابع آگاه گفت: «مازاد بنزین ایران در هر ماه ۱۵ تا ۲۰ محموله مدیوم است. ایران هر ماه تنها ۵ محموله به آسیا و آفریقا ارسال می‌کند. از این رو ونزوئلا تنها گزینه ممکن است.»

ایران همچنین به این کشور آمریکای جنوبی کمک می کند تا بیشتر شبکه پالایش خود با ظرفیت ۱.۳ میلیون بشکه در روز را که از کار افتاده است، بازسازی کند.

بر اساس آمارهای تنکرترکرز، کشتی حامل این محموله با پرچم ایران به سمت ونزوئلا حرکت کرده است و تجهیزات پالایش نیز حمل می‌کند.

بر اساس وب سایت رهیابی ریفینیتیو ایکون، این کشتی با نام «گلسان» (Golsan) با ترک بندرعباس در حال حرکت به سمت غرب اقیانوس اطلس است.

برخلاف بیشتر نفتکش‌های ایرانی که سیستم رهیابی خود را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا خاموش می‌کنند، ۵ نفتکشی که به ونزوئلا رفتند سیستم AIS خود را خاموش نکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *