نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

نازل جایگاه سوخت 11000 برابر آلوده تر از سرویس بهداشتی

یارانه نقدی بنزین

چرا نازل سوخت آلوده میشود ؟

کمی به عقب برگردیم متقاضی سوخت قبل از سوختگیری  نازل را به مدت چندین ثانیه لمس کرده است. در واقع فرد متقاضی سوخت با لمس نازل این آلودگی را به خودرو و دیگر وسایل خود منتقل می­‌کند.

آلودگی جایگاه های سوخت بنزین - کرونا

نازل­‌ها را می­‌توان در دسته­ تجهیزات مصرفی یک جایگاه دانست. اما معمولا به دلیل قیمت نسبتا بالای نازل­های اتوماتیک، تجهیزات نازل مانند کاسه نمد، اهرم، کاور و … عوض می­شود. لذا نازل را می­‌توان کثیف­ ترین قسمت یک جایگاه دانست. ( البته نباید از کلید­های دیسپنسر نیز غافل شد). علاوه بر این با توجه به اینکه نازل معمولا آلومینیومی است محل خوبی برای رشد باکتری­ها و ویروس­‌هایی همچون کرونا (که نسبت به گرما حساس­ند) خواهد بود.

حال برای پی بردن به عمق فاجعه بیایید مقدار باکتری موجود در سطح­ها مختلف را بررسی کنیم. برای این موضوع از تحقیقات انجام شده توسط شرکت Kimberly Clark استفاده کنیم. این شرکت به جز نازل، 3 جسم دیگر که به نظر آلوده می­‌آیند را از نظر آلودگی بررسی کرده است. کیف، پول و نشیمنگاه توالت فرنگی 3 جسم دیگری هستند که از لحاظ مقدار باکتری بررسی شده اند.

نازل ها چقدر آلوده اند ؟

برای نشان دادن مقدار باکتری از واحد (CFU (colony forming unit استفاده شده است. این شرکت با بررسی نازل سه جایگاه که سوخت­های متفاوتی عرضه می­‌کردند به نتایج زیر رسیده است. آلودگی توالت فرنگی 172 cfu و اسکناس با تمام دست به دست شدنی که در جامعه می­‌شود 5.2 cfu و کف کیف که با بسیاری از مکان­ها در تماس است 9.7 cfu می­باشد.

اما باورنکردنی است که مقدار آلودگی نازل 2011970 cfu می‌­باشد. مقداری در حدود 11000 برابر بیشتر از توالت فرنگی و همچنین برای کلید­های دیسپنسر این موضوع محرزتر است. مقدار باکتری کلید­های دیسپنسر 2617067 cfu است. نکته قابل توجه این است که بعد از تماس با توالت حتما دست شسته می­‌شود. اما بعد از تماس با نازل و دیسپنسر شست و شوی دست­ها امکان­پذیر نیست.

آلودگی جایگاه های سوخت بنزین - کرونا2

بنابراین باکتری­ها و ویروس­ها توسط دست فرد متقاضی سوخت به دیگر افراد و سطوح منتقل می­‌شود. این موضوع در زمانی که ویروس­های خطرناکی که طول عمر بالایی دارند مانند ویروس کرونا می‌­تواند بسیار خطرساز باشد و آن را یکی از عوامل اصلی شیوع کرونا دانست. میکروب­‌های و ویروس­‌هایی که از نازل به دست فرد منتقل می­‌شود می‌­تواند باعث آنفولانزا، عفونت­های پوستی و مسمومیت غذایی شود.

آیا استگاههای شارژ برقی هم آلوده اند ؟

طبق تحقیقات انجام شده در ایستگاه­های شارژ خودرو­های برقی و نیمه برقی نازل شارژ مقدار زیادی از نازل جایگاه­های سوخت دیگر تمیز تر است. این نازل­ها تنها در حدود 7890 cfu میکروب روی خود دارند. در تصویر زیر آلودگی­‌های روی نازل جایگاه سوخت ( بنزین، گازوییل و CNG) و نازل جایگاه شارژ به تفکیک نوع آلودگی آورده شده است . موارد ذکر شده باکتری­های متفاوت است اما ویروس ها با طول عمر بالا، مانند کرونا ویروس نیز می­‌توانند تا چند روز بر روی

آلودگی جایگاه های سوخت بنزین - کرونا3سطح نازل باقی بمانند.

به غیر از نازل، منشا آلودگی دیگری که نباید از آن غافل شویم، دکمه­‌های دیسپنسر است. دکمه‌­های دیسپنسر در ایران مربوط به استفاده از کارت سوخت است. برای مثال اگر کارت سوخت رمز داشته باشد. فرد 4 بار بیشتر دکمه‌­های دیسپنسر را لمس می­کند و شانس خود را برای آلودگی بیشتر می­کند. لازم به ذکر است دیسپنسر­ها و نازل­های بنزین سوپر به علت استفاده کمتر، مقدار کمتری آلودگی دارند.

کدام نازل ها آلوده ترند؟

به طور کلی همانطور که در شکل زیر آمده است سوخت­گیری از دیسپنسر بنزین معمولی کثیف‌­ترین نوع سوخت­گیری با در معرض 5267070 cfu باکتری و سپس بنزین سوپر با 4034004 cfu در رتبه بعدی از لحاظ آلودگی سوخت گیری است. مشاهده می­‌کنید سوخت­گیری در جایگاه شارژ به نسبت دو سوخت­گیری قبلی بسیار پاک ­تر است.

آلودگی جایگاه های سوخت بنزین - کرونا4

چطور بدون آلودگی با باکتری و ویروس سوختگیری کنیم ؟

در قسمت­های بالایی مقدار آلودگی که در هنگام سوخت­گیری ممکن است به دست شما منتقل شود بررسی شد. همچنین آلودگی آن را با آلودگی سرویس بهداشتی مقایسه کردیم و مشاهده کردیم 11000 برابر آلوده تر از آن است. اما برای مقابله با این آلودگی و در امان ماندن از آن چه باید کرد؟

با توجه به استفاده مداوم از نازل و دیسپنسر امکان ضد عفونی کردن آن بعد از هر سرویس نیست یا نیازمند زمان یا مواد ضد عفونی زیادی است. پس موثر ترین راه این است تماس متقاضی سوخت را با نازل و دیسپنسر به حداقل رساند. در حال حاضر ربات­های سوخت گیری مکانیکی به صورت عمده استفاده نمی­‌شوند. بنابراین اپراتور­ها باید وظیفه ان­ها را انجام دهند.

متقاضی سوخت در هنگام ورود به سکو با قرار گرفتن در جای مناسب و فشار دادن دکمه باز شدن باک خودرو ادامه فرآیند سوخت گیری را به اپراتور سپرده و تنها برای پرداخت هزینه کارت را در دستگاه می­‌کشد و باز هم ادامه روند توسط اپراتور انجام می­‌گیرد.

آلودگی جایگاه های سوخت بنزین - کرونا 5

در این روش تماس با نازل و دیسپنسر فقط به اپراتور محدود می­‌شود و با چند بار ضدعفونی در روز، می‌­توان انتقال آلودگی را به مقدار زیادی کنترل کرد. البته را­ه های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال فرد متقاضی سوخت می‌­تواند در هنگام سوخت­گیری از دستکش و بعد از اتمام فرآیند سوخت­گیری دست‌­ها را با ژل مخصوص ضد عفونی کرد.

بنابراین با توجه آلودگی بسیار زیادی که در هنگام سوخت­گیری ممکن است منتقل شود. بهترین راه حل این است که سوخت خود را از طریق یونش سفارش دهید و عملیات سوخت­گیری توسط اپراتور های  یونش در محل شما  انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *