نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

نکات مهم در رابطه با فیلتر بنزین خودرو: آشنایی با قطعات مصرفی خودرو

فیلتر بنزین در کنار فیلتر هوا و فیلتر روغن، یکی از چند فیلتری است که در موتورهای درون‌سوز قرار دارد و وظیفه آن پاک‌سازی آلاینده‌های موجود در بنزین است. با توجه به اینکه امروزه کیفیت بنزین‌ عرضه شده در کشور چندان مطلوب نیست و دسترسی به بنزین سوپر نیز به سهولت انجام نمی‌پذیرد، آشنایی با طرز کار فیلتر بنزین و زمان لازم برای تعویض آن، نقش مهمی در حفظ سلامت خودرو شما دارد.

آشنایی با فیلتر بنزین

در ابتدا باید با محل ذخیره سازی بنزین یعنی باک بنزین آشنا شوید. این مخزن بزرگ چند ده لیتری به طور معمول از فلزات مقاوم یا پلی اتیلن ساخته می‌شود و محل ذخیره سازی بنزین خودرو است. بنزین‌های معمولی خالص نیستند و ترکیباتی از مواد معدنی را در خود جای داده‌اند ذرات معلق موجود در بنزین در طولانی مدت موجب تشکیل رسوب در باک‌ خودرو می‌شوند، هر چند باک‌های پلاستیکی نسبت به خوردگی مقاوم‌تر هستند و در نتیجه بنزین موجود در آن‌ها پاک‌تر است.

در چنین شرایطی فیلتر بنزین بر سر مسیر بنزین از باک تا موتور قرار می‌گیرد تا سوخت موجود را تصفیه کرده و سوختی پاک را روانه پیشرانه کند. بدیهی است که با استفاده از سوخت‌های با عدد اکتان بالاتر و کیفیت بهتر، علاوه بر آن‌که فیلتر بنزین خودرو شما را کمتر درگیر می‌کند، خطر کمتری برای باک خودرو دارد و موجب پوسیدگی آن نمی‌شود.

نقش فیلتر بنزین در خودروهای کاربراتوری چندان پررنگ نیست چرا که دهانه ژیگلور کاربراتورهای مختلف حدود نیم میلیمتر است و هرگونه ذرات معلقی را به آتش می‌کشد. اما این مساله در خصوص موتورهای انژکتوری به گونه‌ای دیگر است و این گونه پیشرانه‌ها با داشتن دهانه سوزن انژکتور ۰.۲ میلیمتری، آسیب‌پذیری بالایی در مقابل سوخت بی‌کیفیت دارند.

فیلتر بنزین

چه زمانی باید نسبت به تعویض فیلتر سوخت اقدام کرد؟

کارکرد معمول فیلتر بنزین در دفترچه راهنمای خودروها نوشته شده است به طور معمول نیاز است تا پس از پیمودن هر ۲۰ الی ۲۵ هزار کیلومتر، نسبت به تعویض فیلتر سوخت اتومبیل خود اقدام نمائید. با این حال رقم درج شده در دفترچه خودرو قطعی نیست. برای مثال در شهرهای شلوغ و آلوده همچون تهران یا مناطقی مانند خوزستان که هوایی پر از ذرات معلق دارند، تمامی فیلترهای خودروها زودتر از موعد نیاز به تعویض پیدا می‌کنند و فیلتر سوخت نیز همانند آن‌ها است. برخی از کارشناسان نیز توصیه می‌کنند با توجه به قیمت اندک فیلتر سوخت در مقایسه با دیگر قطعات سیستم انژکتور، در هر نوبت تعویض روغن موتور نسبت به تعویض فیلتر سوخت نیز اقدام کنید.

نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض

کثیف بودن فیلتر بنزین در ابتدا تاثیر خود را روی موتور می‌گذارد و توان پیشرانه را به طور محسوسی کاهش می‌دهد. یکی دیگر از علائم عدم کارکرد صحیح فیلتر سوخت، کاهش کشش موتور در هنگام حرکت در سربالایی‌ها یا استفاده از کولر است. تغییر صدای پمپ سوخت که معمولا هنگام باز کردن سوئیچ شنیده می‌شود نیز یکی دیگر از علائم خرابی فیلتر بنزین است. باید دقت داشته باشید که در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر بنزین، انژکتور خودرو کثیف شده و ناچار هستید با صرف هزینه بیشتری نسبت به شستشو انژکتور اقدام نمائید یا آن‌که با پرداخت مبلغ بیشتری، سیستم گران‌قیمت انژکتور خودرو را به کلی عوض کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با فیلتر بنزین، مساله شرایط استفاده از خودرو است، در واقع اگر عادت به راندن با باک خالی شده و چراغ بنزین روشن دارید، احتمال بیشتری وجود دارد که شاهد گرفتگی مسیر سیستم سوخت‌رسانی باشید، به عبارت دیگر بهتر است که قبل از خالی شدن کامل باک، نسبت به مراجعه به پمپ بنزین اقدام فرمایید تا احتمال ورود رسوبات درون باک به مجموعه سوخت‌رسانی کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *