نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

هزینه بنزین به محیط‌زیست داده می‌شود

هزینه بنزین به محیط‌زیست داده می‌شود

تهران- ایرنا- افزایش قیمت بنزین، کار محیط‌بانی سازمان حفاظت محیط زیست که گشت‌زنی و حفاظت از عرصه‌های تحت مدیریت این سازمان است را با مشکلاتی مواجه کرد از این رو از سازمان برنامه و بودجه خواسته شد تا فکری به حال این وضعیت بکند و این سازمان مبلغ میزان مصرف روزانه سوخت محیط‌بانی را در بودجه سال آینده سازمان محیط‌زیست دیده است.

از  سال ۱۳۰۷ موضوع محیط زیست و حفاظت از آن به منظور بهره‌برداری و حفظ منابع و طبیعت برای نسل‌های بعدی در کشور مطرح و بعد از آن کانون شکاربانی تاسیس شد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۰ قانون تجدید تشکیلات و تعیین وظایف سازمان‌های وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به تصویب رسید که در ماده ۴ این قانون بیان شد از تاریخ تصویب این قانون نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شود و به این ترتیب بود که این سازمان شکل گرفت.

اکنون بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن از فعالیت این سازمان ۱۸ میلیون و ۸۴۰ هکتار در قالب مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که از طریق ۶۰۴ پاسگاه محیط بانی و حدود سه هزار محیط بان با ۹۰۰ خودرو و هزار موتورسیکلت حفاظت می‌شود که بنا به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان محیط زیست، روزانه ۲۲ هزار لیتر سوخت برای گشت‌زنی با این وسایل نقلیه در مناطق مورد حفاظت مصرف می‌شود.

چندی پیش که قیمت بنزین افزایش یافت به نظر می‌رسید که کار گشت‌زنی در مناطق چهارگانه با مشکل مواجه شود از این رو رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست طی نامه‌ای از سازمان برنامه و بودجه کشور خواست تا راهی برای تامین بنزین مورد نیاز روزانه محیط‌بانی این سازمان پیدا کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار عملی ایرنا گفت: مصرف روزانه بنزین در محیط‌بانی سازمان حفاظت محیط زیست ۲۲ هزار لیتر است که با توجه به افزایش قیمت آن مجبوریم این میزان بنزین را با قیمت تعیین‌ شده جدید (لیتری سه هزار تومان) تهیه کنیم که برای سازمان محیط زیست مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

جمشید محبت خانی افزود: همان زمان بر این اساس رییس سازمان محیط زیست نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرد و در آن خواست تا فکری به حال بنزین مورد نیاز محیط‌بانی سازمان محیط زیست کنند که در این نامه دو پیشنهاد مطرح است؛ یکی اینکه بنزین مورد نیاز روزانه ما که حدود ۲۲ هزار لیتر است را در کارت‌های سوخت خودروهای محیط‌بانی شارژ کنند یا اینکه هزینه این میزان سوخت را مشخص و برای آن بودجه‌ای جداگانه در نظر بگیرند.

وی گفت: با این تمهیدات صورت گرفته در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است که پول ۱۵ هزار لیتر سوخت روزانه به سازمان حفاظت محیط زیست داده شود که همین میزان نیز مشکل را برطرف می‌کند، البته امسال مبلغی پرداخت نمی‌شود.

محبت خانی درباره اینکه امسال را باید چگونه گذراند، اظهار داشت: تعصب محیط‌بانان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی به حدی بالا است که نمی‌گذارند کار، تعطیل شود بنابراین با همکاری استان‌های مختلف و استفاده از ظرفیت آنها کار گشت‌زنی، کشفیات و بازرسی محیط‌بانی انجام می‌شود اما قطعا سال آینده با تخصیص این اعتبار به سازمان وضعیت بهتر خواهد شد.

براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از روز بیست و چهارم آبان ۹۸،  قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵ هزار ریال، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر ۳۰ هزار ریال و بنزین سوپر هر لیتر ۳۵ هزار ریال محاسبه می‌شود که با توجه به این افزایش قیمت و اینکه سهمیه ای برای سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته نشده کار این سازمان برای گشت‌زنی و کشفیات با مشکل مواجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *