نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

ویروس کرونا باعث سقوط قیمت نفت شد

قیمت نفت در قیاس با چهارهفته پیش بیش از ۱۱ درصد سقوط کرده است. اوایل ماه ژانویه با کشته شدن قاسم سلیمانی بهای نفت خام به ۶۹ دلار جهش پیدا کرده بود. با شیوع ویروس کرونا قیمت طلای سیاه سقوط کرد تا اینکه به ۵۷ دلار رسید.

در واکنش به تصمیم سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع ویروس کرونا در بیش از ۲۰ کشور جهان و اعلام وضعیت فوق‌العاده جهانی قیمت نفت افت پیدا کرد. در پایان روز جمعه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) پیش از بسته شدن بازار بورس اروپا نرخ هر بشکه نفت برنت دریای شمال تا ۵۷ دلار و نفت وست تگزاس اینترمدیت WTI  تا ۵۲ دلار کاهش پیدا کرد.

سقوط بهای نفت به ویژه از ابتدای هفته جاری ادامه یافت. ریزش قیمت نفت با اوضاع چین و شیوع ویروس کرونا در این کشور ارتباط دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را نگران کرده است.

کاهش بهای نفت کشورهای تولیدکننده نفت را هم نگران کرده است. سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت اوپک نشست خود را که قرار بود در ماه مارس سال جاری برگزار شود به جلو انداخته و آن را در اوایل ماه فوریه برگزار خواهد کرد.

مقامات اوپک تلاش می‌کنند آسیب اقتصادی ویروس کرونا و تاثیر منفی آن روی تقاضا برای نفت و فرآورده‌های نفتی را ارزیابی کنند و بر کنترل نفت با کاهش تولید و عرضه آن به بازار جهانی تاثیر بگذارند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال به جای شش درصد فقط ۶ /۵ درصد رشد خواهد کرد آن هم به این شرط که چین بتواند با شیوع ویروس کرونا مقابله کند.

همه اینها خبرهای بدی برای اقتصاد جهانی به ویژه بازار نفت هستند زیرا چین مهم‌ترین مشتری نفت است. این کشور تقریبا ۱۴ درصد از تولید نفت جهانی را مصرف می‌کند.

در سال ۲۰۰۲ که بیماری سارس شیوع پیدا کرده بود وابستگی اقتصاد جهان به چین ‌‌کم‌تر بود اما بعدا سهم چین در مصرف جهانی نفت دو برابر شد.

برخی کارشناسان امور نفت مثل مایکل سالدن، کارشناس “هولدینگ ونتوبل”، ابراز امیدواری کردند که به محض مقابله و کنترل ویروس کرونا قیمت نفت دوباره افزایش پیدا خواهد کرد.

اما کند شدن آهنگ رشد اقتصاد جهانی و شیوع ویروس کرونا در چین تنها عوامل سقوط بهای نفت نیستند. بهای طلای سیاه تحت تاثیر عوامل دیگری چون بحران لیبی نیز قرار گرفته است. شرکت ملی نفت لیبی اخیرا اعلام کرده بود که تولید نفت این کشور حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *