نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

پیشنهاد ۱۲۰ لیتر بنزین برای عید

«متولی گردشگری از ارائه پیشنهاد «اختصاص دو باک بنزین ویژه سفرهای نوروز ۹۹» به دولت خبر داد. در پیشنهادی که قرار است در هیات دولت بررسی شود، معادل دو سهمیه ماهانه بنزین – در مجموع ۱۲۰ لیتر – برای خودروها مختص تعطیلات نوروز در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب، وارد کارت‌های بنزین خودروهای شخصی می‌شود. رکود سنگین سفرهای داخلی طی ماه‌های اخیر ناشی از شرایط اقتصادی خانوارها و تورم شکل گرفته در بازار گردشگری، احتمال «افت سنگین حجم مسافرت‌های نوروزی» را بالا برده است.

متولی گردشگری در دولت قصد کرده با جلب نظر هیات دولت برای «اختصاص دو باک سهمیه سوخت نوروزی به خانوارها»، سفرهای عید ۹۹ را از گردنه «بنزین» عبور دهد. موافقت دولتی‌ها با درخواست وزارت گردشگری می‌تواند جلوی «سقوط» بازار تفریح و سفر به دره «رکود» را بگیرد و نبض مسافرت داخلی ایرانی‌ها را برای دست‌ کم تعطیلات نوروز از حالت کما خارج کند. رشد هزینه‌های مربوط به مسافرت از یک‌سو و نبود تعطیلات آخر هفته مناسب از سوی دیگر باعث شده در یک سال گذشته حجم سفر بین‌شهری خانوارها به قصد تفریح، گذراندن اوقات فراغت و دید و بازدید از اقوام، به شدت کاهش پیدا کند. تداوم این وضعیت برای عید پیش‌ رو نیز به شکل تقریبا رسمی پیش‌بینی شده است؛ به‌ طوری‌ که مسوولان گردشگری اعلام کرده‌اند حجم مسافرت‌های عید ۹۹ برابر خواهد بود با عید ۹۸ که این موضوع در واقعیت به معنای کاهش واقعی ابعاد بازار سفر است. اختصاص سهمیه ۱۲۰ لیتری بنزین برای عید ۹۹ می‌تواند تا حدودی جلوی این سقوط را بگیرد.

در تعطیلات نوروز معمولا اغلب مقاصد سفرهای داخلی در ایران شهر مشهد و شهرهای شمالی است بنابراین مسافرانی که در مسافت طولانی‌تری با این مقاصد قرار دارند حدود ۲۰۰ لیتر بنزین برای یک رفت و برگشت بین شهر مبدا و مقصد سفر عید – بدون احتساب مسافرت اضافه به شهرهای همجوار و گشت وگذار در داخل شهر مقصد – نیاز دارند و دو باک بنزین که مجموعا ۱۲۰ لیتر می‌شود برای جبران هزینه سوخت سفرهای نوروزی ۹۹ کفایت نمی‌کند. تعیین سهمیه بنزین سفر می‌تواند از افزایش هزینه سفرهای داخلی جلوگیری کرده و مشوقی برای افزایش سفرهای داخلی محسوب شود که در نتیجه این اقدام از تورم سفرهای داخلی جلوگیری می‌کند و با رونق گرفتن سفرهای داخلی میزان گردشگران ورودی به کشور نیز افزایش پیدا می‌کند، زیرا کشورهایی که امروز به مقاصد برتر برای توریست‌های بین‌المللی تبدیل شده‌اند ابتدا به رونق گردشگری داخلی خود پرداخته و پس از آن که زیرساخت‌های مورد نیاز برای گردشگران داخلی خود را مهیا کردند گردشگران بین‌المللی نیز از ورود به آن کشورها استقبال کردند.

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور و افزایش قیمت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس و همچنین افزایش قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها هزینه سفر در کشور دستخوش افزایش قیمت جدی شده است از همین رو احتمالا به علت مسائل اقتصادی فرآیند گردشگری عید ۹۹ با رکود مواجه خواهد شد که موافقت با طرح بنزین سفر می‌تواند سفرهای داخلی را ترغیب کند. حدود ۶ ماه از تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گذرد و این سومین وعده این وزارتخانه در حوزه گردشگری است که لازم است این وعده بر خلاف دو وعده دیگر تحقق پیدا کند. وعده اول مربوط به ساماندهی تعطیلات آخر هفته (دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته) بود که هنوز ناکام مانده است. دومین وعده نیز مربوط به ایجاد و رونق یک جریان پایدار در خصوص ورود گردشگران خارجی است که به نتایج مطلوب نرسید. بنابراین اگر سومین فرصت این حوزه که مربوط به سهمیه‌بندی بنزین سفر است نیز از دست برود در واقع نشان‌دهنده ضعف دولت در حوزه سیاست‌گذاری گردشگری خواهد بود که نسبت به سایرین بسیار پررنگ‌تر نیز است.

در همین راستا ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرد: بخش خصوصی برای توسعه گردشگری داخلی از وزارتخانه گردشگری سهمیه‌بندی بنزین سفر را مطالبه کرد تا با این سهمیه مردم برای سفرهای داخل کشور تشویق شوند وزارت میراث فرهنگی نیز با توجه به همین مطالبه از دولت خواستار اعطای ۲ باک بنزین معادل ۱۲۰ لیتر شد که امیدواریم دولت نیز با این درخواست موافقت کند.

وی گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ایرانیان تنها ۱۵ روز قبل از سفر برای رفتن یا نرفتن به مسافرت تصمیم می‌گیرند در صورتی که اروپایی‌ها برای برنامه‌ریزی سفر خود نیازمند ۴ تا ۵ ماه زمان هستند بنابراین با توجه به این که ۳۸ روز تا عید باقی مانده است دولت در زمان مشخص تصمیم‌گیری کرده و اعلام خواهد کرد تا شهروندان بتوانند برای سفر عید ۹۹ خود برنامه‌ریزی کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *