نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

کرونا؛ نگاهی به خسارات اقتصادی شیوع یک ویروس

در حالی که نگرانی از شیوع بیشتر ویروس کرونا ادامه دارد، تا کنون مرگ بیش از ۱۰۰ نفر در اثر ابتلا به این ویروس تایید شده است.

البته رقم دقیقی از خسارات کنونی ظهور این ویروس در دست نیست.

شیوع کرونا پیامدهای مختلفی را در بر داشته است؛ از لغو تورهای مسافرتی و پروازها به چین و بسته شدن مراکز اقامتی نظیر هتلها و اماکن تفریحی در این کشور گرفته تا سقوط ارزش سهام در بازارهای بورس.

درآمد بعضی کشورهای دیگر هم از محل گردشگران چینی تحت‌الشعاع قرار گرفته است؛ به این مجموعه باید هزینه‌های درمانی و کنترل این ویروس را هم اضافه کرد.

شهر “ووهان” جایی بود که اولین مبتلایان به این ویروس در آن شناسایی شدند که پس از آن فعالیت‌های شهری و رفت و آمد به این شهر ممنوع شد.

این شهر ششمین شهر پرجمعیت چین است که جمعیت آن حدود ۱۱ میلیون نفر تخمین زده شده است.

ویروس کرونا و اعمال محدودیت برای ورود مسافران چینی، درآمد گردشگری بعضی کشورهای دیگر را هم تحت تاثیر قرار داده است؛ به عنوان مثال سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند چینی برای تفریح به استرالیا می‌روند و درآمد استرالیا از این محل حدود ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است که حالا متاثر از شیوع ویروس کرونا شده است.

بیش از ۵۰ پرواز بین‌المللی از ۲۰ کشور مختلف بطور هفتگی مسافران را به شهر ووهان چین می‌بردند که حالا این پروازها لغو شده است.

دولت هنگ‌کنگ هم فعالیت قطار سریع‌السیر به سرزمین اصلی را متوقف کرده و تعداد پروازهای متقابل بین هنگ‌کنگ و سرزمین اصلی به نصف کاهش پیدا کرده.

در اروپا هم بسیاری از تورهای مسافرتی سفرهای خود را به چین لغو شده است.

جمعیت بالای چین و توقف یا محدودیتهای تورهای مسافرتی از مبدا چین باعث شده هتل‌ها و مراکز اقامتی کشورهایی نظیر تایلند هم از خسارات این ویروس بی‌نصیب نمانند.

در فرودگاه امام در ایران، مسافران چینی در بدو ورود با تب‌سنج و اسکنر حرارتی معاینه می‌شوند.

تعداد مسافران ورودی از چین به ایران و تاثیر احتمالی شیوع کرونا بر سفر به ایران مشخص نیست ولی از سال پیش دولت ایران برای افزایش جذب گردشگر به طور یکطرفه برای شهروندان چینی ویزای سفر به ایران برای ۱۵ روز را لغو کرد.

سازمان هواپیمایی کشوری در ایران توقف پروازهای از مبدا چین را متوقف نکرده ولی سعید نمکی، وزیر بهداشت این کشور گفته “تاکنون موردی از ویروس کرونا در کشور نداشته‌ایم، اما برای کنترل بیشتر درخواست کرده‌ایم که دریافت ویزای ورود شهروندان چین به اخذ کارت سلامت مقید شود.”

با افزایش تلفات انسانی، ارزش یوان چین در برابر ارزهای عمده از هفته پیش شروع به کاهش کرد؛ همزمان با افزایش نگرانی‌ها، تقاضا برای سبد دلار ، فرانک و ین بالا رفت.

ارزش سهام‌های منطقه آسیا- اقیانوسیه در معاملات امروز بازار سهام باز هم شاهد کاهش بود؛ کاهشی که از دیروز تشدید شده بود؛ ارزش شاخص کلی بازار سهام کره جنوبی امروز حدود سه درصد کاهش داشت؛ این افت برای شاخص کلی استرالیا حدود ۱/۳۵ درصد بود.

ارزش سهام بعضی از شرکت‌های هواپیمایی و همچنین موسسات مسافرتی از دیروز شاهد روند نزولی بوده است.

چین بزرگترین واردکننده کالاهای صنعتی در جهان است و با افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش احتمالی تقاضا توسط چین، قیمت نفت و مس در بازارهای جهانی شاهد افت بود.

بعضی کشورها محدودیت‌هایی را برای ورود کالاهای چینی مدنظر قرار داده‌اند؛ به عنوان مثال اندونزی که یکی از بزرگترین شرکای تجاری چین است برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا چنین اقدامی را در دست بررسی دارد.

بر اساس اعلام گمرک چین، ارزش کلی صادرات این کشور در ماه دسامبر در سال ۲۰۱۹ میلادی بالای ۲۳۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است و کاهش و محدودیت صادرات تاثیرات قابل توجهی بر تولید ناخالص ملی این کشور بر جای خواهد گذاشت.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند اتفاقات اخیر تاثیر به سزایی بر کاهش رشد اقتصادی چین و همچنین رشد اقتصادی جهان خواهد داشت هر چند میزان آن بستگی به ابعاد گسترش این ویروس خواهد داشت؛ صندوق بین‌المللی پول در پیش بینی اخیر خود رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی را کاهش داد و به ۵/۸ درصد رساند.

در تحلیل خسارات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، عده‌ای سناریوی چند سال پیش بیماری “سارس” را مورد اشاره قرار می‌دهند.

سارس نوعی بیماری تنفسی است که در سال ۲۰۰۲ میلادی از چین شیوع پیدا و به کشورهای دیگر سرایت کرد؛ در نقاط مختلف دنیا، حدود ۸۰۰ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

در پی شیوع این بیماری، رشد اقتصادی چین در در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۳ میلادی با دو درصد کاهش نسبت به فصل قبلی، به ۹ درصد کاهش یافت.

با مهار کامل این بیماری البته روند ترمیم اقتصاد چین به سرعت پیش رفت و رشد اقتصادی در سال ۲۰۰۳ به ۱۰ درصد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *