نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

کرونا و قیمت بنزین، مسافرت‌های نوروز را کم می‌کند

کرونا و قیمت بنزین، مسافرت‌های نوروز را کم می‌کند

تهران- ایرناپلاس- رئیس جامعه تورگردانان ایران می‌گوید به احتمال زیاد قیمت خدمات گردشگری مانند هتل و حمل‌ونقل در نوروز امسال کاهش یابد یا برخلاف معمول سال‌های گذشته، در این ایام افزایش نیابد. «کاهش مسافران خارجی و داخلی به‌دلیل شیوع کرونا» و «افزایش قیمت بنزین» دو عاملی هستند که به گفته وی این امر را موجب خواهند شد.

در حال حاضر رفت‌وآمد با کشورهای چین، کویت، افغانستان، عراق و در آخرین مورد ترکیه ممنوع شده یا بسیار کاهش یافته است؛ وضعیتی که بیش از هر چیزی می‌تواند بر صنعت گردشگری اثرگذار باشد.

رئیس جامعه تورگردانان کشور در گفت‌وگو با ایرناپلاس عنوان کرد: اکنون با ورود ویروس کرونا به ایران، شرایط خاصی حکم‌فرما شده است. سه ماه پیش گفت‌وگوی خوبی با شرکت‌های بزرگ چینی انجام دادیم که طی آن ۳۷ شرکت توریستی ایرانی در چین حضور داشته باشند و درباره حضور گردشگران این کشور در ایران توافقاتی حاصل شد.

ابراهیم پورفرج با بیان اینکه سالانه ۴۹ میلیون نفر گردشگر چینی به کشورهای دنیا سفر می‌کنند و در این زمان، بازار توریسم چینی به ایران هم بسیار گرم شده بود، افزود: با این حال با شیوع ویروس کرونا، کشور چین و بسیاری کشورهای دیگر درگیر شدند و طبیعی است که کشورها برای مراقبت از مردم خود این رفت‌وآمدها را کند کنند. به نظر می‌رسد مانند نمونه‌های مشابه، مدتی طول بکشد تا اوضاع به حالت سابق درآید.

وی همچنین درباره میزان کنسلی مسافران خارجی به ایران بعد از شیوع کرونا در کشور گفت: تعداد این کنسلی‌ها هنوز مشخص نیست، اما درصدی از این مسافران کنسلی داشتند که تعداد قابل توجهی از آنها مسافران چینی بودند. رفت‌وآمد به چین از سوی نهاد خاصی ممنوع نشده و این خود چینی‌ها هستند که سفرهای خود را تعلیق کرده‌اند. ورود چینی‌ها نیز فعلاً قطع شده و این از طرف خود چین صورت گرفته است.

رئیس جامعه تورگردانان ایران در ادامه بیان کرد: ما اکنون با کم شدن ورود گردشگران به ایران مواجهیم و با توجه به اینکه به ایام تعطیلات نوروز نزدیک می‌شویم، گردشگری داخلی می‌تواند به این صنعت رونق دهند و ما در حال تلاش برای تقویت این روند هستیم.

وی افزود: اگر گسترش ویروس ادامه یابد، سفرهای عید بسیار کاهش خواهد یافت و البته این امر هم باید صورت گیرد. اما باید متذکر شد که هرساله همین تعطیلات عید بود که باعث رونق مناطق کشور می‌شد.

کاهش قیمت تورها

پورفرج درباره تأثیر این کاهش مسافرت‌ها بر قیمت خدمات گردشگری گفت: اگر روند فعلی ادامه یابد، روی قیمت هتل، حمل‌ونقل و خدمات شرکت‌های تورگردان تأثیر خواهد گذاشت. ۱۱ هزار راهنمای تور در کشور وجود دارد که برای خدمات آنها قیمت‌های پایه مصوب شده، ولی اگر سفرها کمتر شود، حاضر می‌شوند با نصف قیمت خدمت خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: قیمت بسیاری از هتل‌ها پایین است، یعنی قیمتی تغییر پیدا نکرده و بعید می‌دانم حتی نزدیک عید هم افزایش یابد، زیرا مسافر آنچنان زیاد نخواهند شد؛ مگر اینکه با کنترل این ویروس شرایط به حالت عادی برگردد. البته نباید این را هم از نظر دور داشت که افزایش قیمت بنزین در سال جاری هم متغیر مهمی است که به احتمال زیاد بر کاهش سفرها تأثیر می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *