نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

صادرات LPG مزیت دارد یا بنزین؟/ اولویت CNG به عنوان سوخت خودروها

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمید قاسمی ده چشمه معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اولویت‌های موجود برای انتخاب جایگزین بنزین در سوخت خودروها گفت: برای انتخاب سوخت‌های جایگزین بنزین در خودروها باید به یکسری مولفه ها توجه کرد. یکی از این مولفه ها، گستردگی در استفاده از آن سوخت است. یعنی چه میزان از آن سوخت در کشور موجود بوده و می‌توان از آن به عنوان سوخت خودروها استفاده کرد.

وی ادامه داد: میادین پارس جنوبی و سایر میادین گازی ظرفیت تولید روزانه 1 میلیارد متر مکعب گاز را دارد و در حال حاضر مصرف CNG در کشور در حدود 20 میلیون متر مکعب است که این رقم با توجه به منابع سرشار گازی می‌تواند دو برابر هم شود.

قاسمی ده چشمه گفت: در نتیجه ما در استفاده از CNG و توسعه این سوخت در کشور با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم در حالی که برای LPG اینگونه نیست. کشور ما منابع محدودی LPG دارد و در نتیجه نمی‌توان از این سوخت به صورت گسترده در خودروها استفاده کرد. لذا سرمایه‌گذاری در این حوزه به دلیل مقیاس کوچک صرف اقتصادی ندارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: در حال حاضر میزان LPG تولید پالایشگاه‌ها تحویلی به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ، روزانه حدود 6 هزار تن است که ۴ تا ۵ هزار تن آن در بخش خانگی مصرف می‌شود و حدود یک هزار تن آن مازاد است

وی افزود: در نتیجه با توجه به منابع گسترده CNG و منابع محدود LPG به صرفه است که CNG را به عنوان سوخت جایگزین بنزین انتخاب کنیم. البته در اولویت نبودن LPG برای استفاده در سوخت خودروها فقط مربوط به کم بودن منابع LPG نمی‌شود؛ زیرا اگر فقط این دلیل بود LPG می‌توانست سهم متناسب با ظرفیتش را در کنار CNG داشته باشد، بلکه دلایل دیگری هم وجود دارد که وزارت نفت را به این جمع‌بندی می‌رساند که سوخت LPG فعلا از سبد سوخت خودروها حذف شود.

*مزیت‌های صادراتی LPG نسبت به بنزین در قیمت بالاتر و سهولت در صادرات
قاسمی ده چشمه خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر برای هدایت مردم به استفاده از CNG زیرساخت‌های خوبی را ایجاد کرده‌ و جایگاه‌های متعددی را در سطح شهرهای مختلف احداث کرده‌ایم. در نتیجه گزینه‌ معقولی که باقی می‌ماند این است که CNG را به عنوان سوخت خودرو استفاده کنیم و در عوض LPG را که امکان صادرات آن وجود دارد را صادر کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: اگر LPG را به عنوان سوخت خودرو مصرف کنیم منطقا می‌توانیم بنزین معادل آزاد شده را صادر کنیم که در اینجا دو نکته موجود است. نکته اول اینکه در حال حاضر قیمت صادراتی LPG در بازار جهانی حدود و گاهی بیشتر از قیمت بنزین است یعنی اگر ما به جای LPG بنزین را صادر کنیم سودی نکرده‌ایم.

وی توضیح داد: البته قیمت بنزین و LPG در ماه‌های گذشته نوساناتی را داشته‌اند. مثلا قیمت LPG در فصول سرد با توجه به اینکه تقاضا برای آن افزایش می‌یابد بیشتر می‌شود و در فصول گرم کاهش می‌یابد. ولی در مجموع میانگین قیمت صادراتی LPG تقریبا همسنگ بنزین است.

قاسمی ده چشمه اظهار داشت: نکته دوم درباره مقایسه LPG و بنزین ناظر به صادرات این محصول است. به طور کلی صادرات LPG راحت‌تر از بنزین است. در حال حاضر تقاضای بیشتری برای LPG وجود دارد زیرا LPG می‌تواند جایگزین گاز قرار بگیرد و در نتیجه کشورهای زیادی متقاضی آن هستند.

*کشورهایی که منابع گازی ندارند از LPG به عنوان جایگزین گازوییل در خودروها استفاده می‌کنند
معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش با اشاره به نبود زیرساخت استفاد از LPG به عنوان سوخت خودروها گفت: یکی دیگر از چالش‌های استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو این است که ما در حال حاضر هیچ زیرساختی برای این کار نداریم. یعنی اگر قرار باشد LPG در خودروها استفاده شود باید جایگاه‌های آن تاسیس شود و کار هزینه‌بری است.

وی همچنین گفت: یکی از مزیت‌هایی که برای LPG نسبت به CNG گفته می‌شود ناظر به پیمایش بیشتر LPG است. این نکته درست است و ما این چالش را با ایجاد جایگاه‌های متعدد CNG در سطح شهر جبران کرده‌ایم. از طرفی این پیمایش کم با بهبود تکنولوژی مخازن CNG نیز حل می‌شود که در حال پیگیری هستیم. به طور کلی هم LPG و هم CNG مزیت زیست محیطی نسبت به بنزین دارند و سوخت‌های پاک‌تری هستند.

قاسمی ده چشمه در پایان خاطرنشان کرد: البته کشورهای زیادی از LPG به عنوان جایگزین بنزین ویا گازوییل استفاده می‌کنند اما نکته مهم این است که کشورهایی از LPG استفاده می‌کنند که منابع گاز طبیعی ندارند. یعنی ما هم اگر منابع گاز طبیعی نداشتیم استفاده از LPG نسبت به CNG صرفه اقتصادی بیشتری داشت. ولی وقتی منابع سرشار گازی داریم استفاده از CNG در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد و هم‌اکنون نیز به عنوان سوخت پاک ملی در خودروها در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *