نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

سوخت هیدروژنی در ۵سال آینده هم‌قیمت بنزین می‌شود

براساس مطالعه‌ای که توسط کمیسیون انرژی کالیفرنیا انجام شده، طی ۵سال آینده سوخت هیدروژنی ارزان‌تر شده و هم‌قیمت بنزین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از سی نت، درحالی‌که صنعت خودرو از پیشرانه احتراقی (مانند بنزین و گازوئیل) فاصله می‌گیرد، دو مسیر ظاهر می‌شود؛ یکی آینده خودروهای برقی و ایستگاه‌های شارژ آن، و دیگری وسایل نقلیه با سوخت هیدروژن است.

اگرچه خودروهای الکتریکی موردعلاقه بسیاری از مردم است، اما سلول‌های سوختی هیدروژنی مزایای خاص خود را دارند که مهم‌ترین آن پیمایش طولانی‌تر است. طبق مطالعه‌ای که در کمیسیون انرژی کالیفرنیا (PDF) انجام شده، طی پنج سال، سوخت هیدروژنی برای وسایل نقلیه می‌تواند تقریباً هم قیمت بنزین شود.

این گزارش که هفته گذشته منتشر شد، جزئیات برنامه توسعه کارخانه‌های سوخت هیدروژنی تجدید‌پذیر را نشان می‌دهد. این کمیسیون معتقد است تقاضا و هزینه نهایی آن می‌تواند ارزش سرمایه‌گذاری‌های امروز را داشته باشد.

طبق تخمین‌ها، در سال ۲۰۲۵ یک کیلوگرم هیدروژن (معادل ۰,۲۶ گالن بنزین) می‌تواند با قیمت ۶ تا ۸ دلار توزیع شود، به این معنی که گران‌تر از یک‌چهارم گالن بنزین است، اما ماشین شما مسافت بیشتری را طی خواهد کرد. این کمیسیون یادآور می‌شود که این قیمت بدون حساب هرگونه یارانه کالیفرنیا برای سوخت‌های کم‌کربن است، که این باعث می‌شود قیمت آن کمتر شود. شایان ذکر است که این مطالعه به برابری هزینه بر اساس کارایی وسیله نقلیه پرداخته است.

البته توسعه سوخت هیدروژنی با مشکلات بسیاری روبروست که هنوز حل نشده‌اند.

حتی اگر هیدروژن، سوخت اتومبیل‌های فردا را تأمین نکند، شورای امنیت و همکاری اروپا معتقد است که این سوخت می‌تواند جایگزینی مناسبی برای بخش‌هایی ازجمله تولید برق، فرآیندهای صنعتی و حمل‌و‌نقل عمومی شهرها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *