نوشته شده در تاریخ دیدگاه ها

اینترنت اشیا و قاچاق سوخت

اینترنت اشیا در جایگاه سوخت

اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها (Internet of Things) یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است، از جمله تگ‌های RFID، سنسورها، محرک‌ها، تلفن‌های همراه و غیره – که از طریق طرح‌های آدرس‌دهی منحصربه‌فرد قادر هستند با برقراری ارتباط با یکدیگر و همکاری برای دستیابی به اهداف مشترک هماهنگ شوند.

به کمک اینترنت اشیا برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. برای نمونه می توان به دیسپنسر  های هوشمند که به اینترنت متصلند و شما را از فروش سوخت و اطلاعات کامل هویتی کلیه خودروهایی که از این دیسپنسر سوخت گرفته اند با خبر می سازند اشاره نمود. در واقع، اینترنت اشیا شرکت های توزیع و خرده فروش سوخت و فرآورده های نفتی  را قادر می سازد تا کلیه دارایی ها و تجهیزات مورد استفاده در شبکه توزیع سوخت شامل ناوگان و تجیزات درون جایگاههای سوخت را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.اینترنت اشیا فرصت هایی ایجاد می کند برای ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم های مبتنی بر کامپیوتر، سیستم هایی مانند؛ ناوگان هوشمند توزیع سوخت ، دیسپنسرهای  هوشمند و  پمپ بنزین های  هوشمند.

کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) در مبارزه با قاچاق سوخت 

بدون شک، قدرت اصلی اینترنت اشیا تأثیر بالایی است که در جنبه‌های مختلف زندگی روزمره و رفتار کاربران بالقوه می‌تواند داشته باشد.در زمینه کاربردهای حوزه مبارزه با قاچاق حامل های انرژی تز منظر مدیریت کلان ، راحتی در نظارت، شفافیت فرآیند ها ، یادگیری پیشرفته، مدیریت کلان داده ها ، کاهش هزینه‌های عرضه خارج از شبکه تنها برخی از سناریوهای کاربردی ممکن است که پارادایم جدید نقش مهمی در آینده‌ای نزدیک دارد. به‌طور مشابه، از منظر  کسب و کارهیا حوزه توزیع و خرده فروشی حامل های انرژی ، تسهیل مواردی نظیر اتوماسیون، تدارکات، مدیریت کسب و کار / فرآیند، کاربردهای ایمنی و مدیریت دارایی ها ، امنیت و حمل و نقل هوشمندفرآورده قابل مشاهده است.

سالانه هزاران میلیارد تومان سرمایه‌ی ملی از طریق قاچاق سوخت از کشور خارج می شود، با افزایش نرخ ارز در چند سال اخیر، این پدیده شوم ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است.با استفاده از اینترنت اشیا ن میزان فراورده بارگیری شده به نفت‌کش، زمان بارگیری، زمان تحویل به جایگاه، مشخصات خود نفت‌کش و راننده و حتی مسیر طی شده از پالایشگاه به جایگاه در هر لحظه رصد و کنترل می‌گردد. در طول مسیر هرگونه دستگاری در تانکر نفتکش، توسط سامانه شناسایی و اعلام می‌گردد. حجم و زمان فراورده تخلیه شده به جایگاه کاملا رصد و کنترل شده و هر خودروی که برای سوخت‌گیری به جایگاه می‌رسد توسط سامانه کاملا مکانیزه و هوشمند شناسایی می‌گردد و با توجه به سوخت‌گیری قبلی و میزان پیمایش خودرو، راننده می تواند سوخت‌گیری کند.مهمترین مزیت این سامانه به صفر رسیدن نقش انسان در کل فرایند رصد و کنترل از مرحله تولید نفت خام تا مصرف کننده نهایی است زیرا هر چقدر نقش انسان در این سامانه بیشتر باشد علاوه بر خطاهای انسانی، امکان دخل و تصرف زیادتر خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *